66433301 (021)

09126433301

آموزشگاه دف جمهوری

آموزشگاه دف جمهوری آموزشگاه دف جمهوری و محدوده آن، آموزشگاه موسیقی تاج بخش است.
آموزشگاه دف جمهوری تاج بخش فعالیت رسمی خود را در حوزه آموزش تخصصی موسیقی و برگزاری دوره های مختلف از سال 1375 آغاز نموده است و از با سابقه ترین های آموزشگاه دف جمهوری و محدوده آن است.دف درگروه سازهای کوبه ای ایرانی قرار می گیرد و از محبوبترین سازهایی است که در تمامی ارکسترهای سنتی ایرانی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.دف از بخش های کمانه، پوسته، حلق ها، گل میخ و شستی تشکیل شده است. ساز دف بسیار شبیه به ساز دایره بوده اما از نظر اندازه با آن تفاوت دارد که همین امر موجب تفاوت صدای این دوساز با یکدیگر می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برگزاری کلاس ها در آموزشگاه دف جمهوری تاج بخش با تلفن های تماس ما در ارتباط باشید.

آموزشگاه دف جمهوری تاج بخش بهترین آموزشگاه دف جمهوری که برگزارکننده کلاس های آموزشگاه دف جمهوری است

تخفیف ثبت نام بهار 99

هنر جویان عزیز , آموزشگاه تاج بخش در نظر دارد تا ثبت نام های بهار خود را از 20 تا 50 درصد تخفیف ویژه بهار انجام دهد , جهت کسب اطلاعات بیشتر با آموزشگاه تماس بگیرید

66433301 (021)

خدمات آموزشگاه دف جمهوری تاج بخش

آموزشگاه موسیقی تاج بخش با فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حرفه ای موسیقی,هنرجویان زیادی را در این سال ها هنر آموخته است.تمامی ساز ها که شامل ساز های ایرانی و ساز های غربی یا کلاسیک می شوند در آموزشگاه موسیقی تاج بخش توسط اساتید برجسته حوزه موسیقی به صورت آکادمیک تدریس می شود.سازهای ایرانی و سازهای غربی یا کلاسیک که در انواع ساز های کوبه ای,ساز های بادی,ساز های زهی و ساز های کلاویه ای(کلید دار) هستند بنابر انتخاب و استعداد هنرجو در آموزشگاه موسیقی تاج بخش انتخاب می شود.

آموزشگاه دف جمهوری - تار در گستره سازهای ایرانی زهی قرار می گیرد که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش سازهای ایرانی به هنرجویان علاقه مند تدریس می شود.در ساخت ساز تار از چوب، پوست، استخوان، زه ( روده تابیده چهارپایان) و فلزاستفاده می شود و طول کلی آن حدود ۹۵ سانتی متر است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود. از بهترین نوازنده های تار در عصر امروز ما استاد حسین علیزاده هستند. استاد مظاهری مدرس ساز تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی ، از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

آموزشگاه دف جمهوری - ساز دف یکی از ساز های کوبه ای در موسیقی ایرانی است که از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود.ساختار ظاهری دف شامل کمانه,پوستی,قسمت شستی,حلقه ها و گل میخ می شود.تمامی قسمت های مربوط به ساز دف در انواع مختلفی ساخته شده اند.ساز دف از ساز های کوبه ای با قدمت ایرانی است و همانطور که در تاریخ عرفان و تصوف آمده است ازارکان اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان و مجالس سماع بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند.ساز دف شبیه به ساز دایره است اما از آن بزرگتر بوده دارای صدایی بم تر است. استاد حدادی مدرس ساز دف در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد حدادی از شاگردان استاد کامکار بوده و سال ها سابقه نوازندگی تخصصی دف را در رزومه حرفه ای خود دارند.ایشان درکنسرت های بسیاری که در ایران و سایر کشور ها برگزار می شود ،همراه با گروه های مختلف در زمینه نوازندگی دف همکاری داشته اند.

آموزشگاه دف جمهوری - سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا رواج داشته است.ساز سه تار در گروه سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به ساز سه تار «اوتار» نیز می‌گویند. سه تار را از خانواده تنبور دانسته اند و امروزه در مقایسه به تار نزدیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند. سه‌تار در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های(دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می نوازند. استاد مظاهری مدرس ساز سه تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

آموزشگاه دف جمهوری - کَمانچه یکی از سازهای اصیل ایرانی است که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش ساز های ایرانی توسط اساتید متبحر و مجرب حوزه موسیقی تدریس می شود. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. شیوه نواختن این ساز به این صورت است که نوازنده در حالت نشسته پایهٔ کمانچه را روی زمین یا صندلی یا زانو قرار می‌دهد و به وسیله کمانه آن را می‌نوازد. ساز در موقع اجرا کمی حول محور خود می‌چرخد و همین عمل تماس کمانه با سیم‌ها را آسان‌تر می‌کند. نوازنده ساز را به‌طور قائم در دست چپ می‌گیرد و انگشتان همان دست را روی دسته بر روی سیم‌ها می‌لغزاند و کمانه را با دست راست به روی سیم‌ها می‌کشد.برای آشنایی بیشتر با ساز کمانچه می توانید نمونه هایی از کمانچه نوازی های استاد کیهان کلهر را بشنوید و از صدای روحانی و آسمانی آن لذت ببرید.

آموزشگاه دف جمهوری - ساز تنبور یکی دیگر از ساز های ایرانی است که در بخش آموزشی سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به هنرجویان علاقه مند به موسیقی ایرانی و سنتی تدریس می شود. تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. تنبوردسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. استاد مظاهری مدرس ساز تنبور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند.

مطالب و مقالات آموزشگاه دف جمهوری

آموزش کلیه ساز های کلاسیک غربی و کلاسیک اعم از ارگ ، پیانو ، پرکاشن ، ساکسیفون ، آکوردئون ، کاخن ،تومبا و... و کلیه سازهای ایرانی اعم از تار ، تنبک ، سنتور ، سه تار ، کمانچه ، دایره و ...

آموزشگاه دف جمهوری - در دوران کرونا نظافت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیش از هر دوره دیگری اهمیت پیدا کرده است. چرا که به خاطر تردد روزانه تعداد بسیاری از بیماران که هریک می‌توانند ناقل بیماری کرونا باشند، می‌بایست برای نظافت اصولی فضای درمانی برنامه‌ای جدی داشت تا مریضی یک بیمار کرونایی به دیگر بیماران انتقال پیدا نکند. در چنین موقعیتی اهمیت نظافت صنعتی به کمک دستگاه‌های زمین‌شوی صنعتی و اسکرابر ها بیشتر از قبل اهمیت پیدا می‌کند، چرا که اسکرابرهای متنوع موجود در بازار می‌توانند باعث کارکرد کمتر پرسنل خدماتی و نظافتی شده و ایمنی و سلامت بیشتر برای هر کدام از این عزیزان را نیز تامین و تضمین کنند. در همین راستا از کارشناسان شرکت نوین پاک که در زمینه فروش و ارائه خدمات پس از فروش دستگاه‌های نظافت صنعتی فعالیت می‌کنند خواستیم که درباره نقش موثر اسکرابرها در نظافت فضاهای درمانی در دوران کرونا برای ما توضیح دهند. طبق گفته کارشناسان نوین پاک، انواع اسکرابرها همچون اسکرابر برقی و اسکرابر باطری دار، در مدت زمان کمتری نسبت به نیروی انسانی، فضای را شستشو داده و ضدعفونی می‌کنند. همچنین اسکرابرهایی که دارای مخزن مناسب برای افزودن مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده هستند نیز به صورتی مطمئن پاکیزگی محیط بیمارستانی و درمانگاهی در دوران کرونا را منجر می‌شوند. درمانگاه‌های کوچک نیز اگرچه از نظر استانداردهای بهداشتی از اصول رایج در بیمارستان‌ها پیروی می‌کنند، اما به خاطر کم بودن مساحت و باریک بودن راهروها و تردد کمتر، نیازمند اسکرابرهایی متفاوت از آنچه در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند هستند. اسکرابر سرنشین دار برای نظافت بیمارستان‌ها: در بیمارستان‌ها معمولاً اسکرابرهایی با مخزن آب با ظرفیت بیشتر و ابعاد بزرگتر استفاده می‌شود تا در زمان کمتر و بدون نیاز به رفت و آمد بیشتر، فضا پاکیزه شود. چنین قابلیتی در مدلی از اسکرابر که دارای راننده است تعبیه شده است. در اسکرابر سرنشین دار، فردی که وظیفه کار با دستگاه اسکرابر و نظافت را بر عهده دارد، در نقش راننده دستگاه اسکرابر قرار می‌گیرد و با نشستن بر صندلی راننده اسکرابر و هدایت آن بر سطحی که نیازمند شستشو است، باعث نظافت زمین می‌شود. اسکرابر بدون سرنشین برای نظافت درمانگاه‌ها: در درمانگاه‌های کوچک، به خاطر اینکه معمولاً راهروها باریک‌تر هستند و یا در اتاق‌های کوچک میزان بیشتری از تخت و صندلی و تجهیزات وجود دارد، از اسکرابرهای کوچک‌تر استفاده می‌شود تا با راحتی بیشتری بتوان با اسکرابر تمام سطوح را نظافت کرد. کارشناسان نوین پاک به این منظور اسکرابرهای کاربر از پشت را به شما توصیه می‌کنند. این مدل اسکرابر دارای ابعاد کوچک‌تری بوده و فردی که مسئولیت هدایت آن را برعهده دارد، پشت دستگاه ایستاده و آن را در جهت مد نظر هدایت می‌کند. ابعاد کوچک‌تر این مدل اسکرابر کاربر از پشت نسبت به اسکرابر دارای سرنشین باعث شده است که برای نظافت فضاهایی با متراژ کمتر همچون درمانگاه‌ها یا داروخانه‌های شبانه‌روزی مناسب باشند. در کل برای انتخاب کلیه دستگاه‌های نظافت صنعتی همچون اسکرابر برقی یا اسکرابر باطری‌ دار باید توجه داشت که چه فضایی با چه ویژگی‌ها و مبلمانی می‌بایست توسط اسکرابر نظافت شود تا بهترین انتخاب را داشت. زیرا ده‌ها اسکرابر با قابلیت‌های متنوع در بازار موجود هستند که طبق نظر کارشناسان نوین پاک هر یک برای پاسخ به نیازی خاص طراحی شده‌اند. به همین خاطر است که کارشناسان نوین پاک به شما مصرف‌کنندگان عزیز توصیه می‌کنند که حتماً پیش از خرید هر یک از دستگاه‌های نظافت صنعتی و انواع زمین‌شوی صنعتی و اسکرابر، با آنها مشورت کنید تا بتوانند با کمک تجربه آنها، بهترین انتخاب را داشته باشید.

آموزشگاه دف جمهوری - شرکت آرکا صنعت آروین از قابل اعتمادترین شرکت‌ها در زمینه ارائه تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در ایران است که توانسته با جلب اعتماد از کمپانی‌های بزرگ و معتبر خارجی نمایندگی فروش محصولات آنها را نیز در ایران راه‌اندازی کند تا دسترسی هموطنان عزیزمان به انواع تجهیزات عمومی و پیشرفته آزمایشگاهی هرچه آسان‌تر شود. این شرکت علاوه بر بخش فعال خدمات پس از فروش برای تمامی محصولات آزمایشگاهی، در زمینه تعمیر دستگاه‌های فروخته شده نیز فعال است که این امر نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شرکت آرکا صنعت آروین در بین اهالی صنعت آزمایشگاهی کشور برای تجهیز آزمایشگاه است. دستگاه تست سولفور، اکتان سنج یا دستگاه تقطیر در اتمسفر که همگی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه هستند، برخی از محصولات قابل ارائه در این شرکت هستند. به همین خاطر با مدیر محترم فروش مجموعه آرکا صنعت آروین صحبتی داشتیم تا از زبان ایشان از قابلیت‌ها و چالش‌های این صنعت مهم بشنویم. - از چرایی و چگونگی راه‌اندازی مجموعه‌ای برای فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی مثل تجهیزات مورد نیاز برای تجهیز آزمایشگاه نفت و پتروشیمی، آزمایشگاه‌های کشاورزی و دیگر آزمایشگاه‌های تخصصی برای ما بگویید. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مشتریان ما صادرکنندگان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، دانشگاه‌ها، مؤسسات و پژوهشگاه‌های تحقیقاتی هستند، هدف اصلی ما مجهز کردن این عزیزان به کارآمدترین و به روزترین تجهیزات تست و کنترل کیفیت بود تا بتوانیم در ارتقای سطح کیفی و علمی آنها نقشی داشته باشیم. ما با توجه به مشکلات موجود و محدود شدن ورود تجهیزات تکنولوژیک به کشور، سعی کردیم از توانایی‌های خود به منظور رفع این مشکل استفاده کنیم تا این عزیزان بتوانند همچنان در عرصه‌های رقابتی بین المللی، موفق و مطمئن عمل نمایند. به لطف خدا با حضور همکاران مجرب ما که همگی از مهندسان مجرب در حیطه کاری خود هستند، توانسته‌ایم در جهت ارائه پکیج کامل خدماتی از جمله نصب و راه اندازی، آموزش در محل، تعمیر و تأمین سریع قطعات و لوازم موردنیاز تجهیزات در خدمت صاحبان صنایع مختلف باشیم و خدمات مربوط به تجهیزات ارائه شده‌مان را نیز کاملاً رایگان و در اسرع وقت به این عزیزان ارائه کنیم. - جناب آقای حسینی، با توجه به زمینه فعالیت و آشنایی شما با دستگاه¬های آزمایشگاهی، به عنوان یک مشاور چه توصیه¬ای به صاحبان صنایع و استفاده¬کنندگان این گونه تجهیزات دارید؟ شاید اولین توصیه بنده ملاک قراردادن کیفیت در زمان خرید باشد، هم کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی و هم کیفیت کاری فروشنده و تأمین¬کننده آن. توجه داشته باشید که یکی از مشکلات موجود در این حوزه، وجود شرکت¬های عمدتاً بازرگانی و موقتی هستند که صرفاً به کار بازرگانی و واردات مشغول هستند آن هم بدون داشتن هرگونه تخصص و دانش فنی در ارتباط با تجهیزات آزمایشگاهی. شاید در نگاه اول خرید تجهیزات از این شرکت¬ها مقرون به صرفه باشد اما تجربه نشان داده که هم از لحاظ راه¬اندازی اولیه و هم از لحاظ ارائه خدمات فنی در ادامه¬ی کار می¬تواند برای خریدار ایجاد مشکل و دردسر کند. بنابراین بهتر است خریداران محترم حتماً سابقه و رزومه تأمین¬کنندگان را نیز مدنظر قرار دهند و صرفاً قیمت را به عنوان تنها ملاک انتخابشان در نظر نگیرند. - بزرگترین چالشی که شما به عنوان یک تامین‌کننده تجهیزات آزمایشگاهی از خارج از کشور با آن مواجه هستید، چه چیزی است؟ در این باره کمی برای ما بگویید. یکی از مشکلات اصلی ما پرداخت هزینه های بالا در مبادی ورودی کشور به منظور ترخیص تجهیزات آزمایشگاهی است. با توجه به اینکه این تجهیزات، مشابه داخلی ندارند و از طرفی نقش مستقیمی در بهبود کیفیت محصولات تولیدکنندگان و بالطبع افزایش صادرات کشور دارند، تعرفه¬های گمرکی بالایی که در حال حاضر برای این تجهیزات در نظر گرفته شده، در نهایت منجر به افزایش هزینه تولید و صادرات خواهد شد. مشکل دیگر اتخاذ برخی تصمیمات ناگهانی و خلق الساعه از سوی متولیان امور اقتصادی و گمرکی است که گاهی باعث عوض شدن رویه معمول در ترخیص تجهیزات آزمایشگایه می¬شود و با توجه به پروسه زمان¬بر تأمین تجهیزات آزمایشگاهی خارجی می¬تواند ما را دچار مشکل کند. - جناب آقای حسینی، به طور کل وضعیت صنعت تجهیزات آزمایشی در ایران را چگونه می‌بینید؟ این صنعت رو به رشد است یا موانع موجود ممکن است موجب ورود ضربه به آن بشوند؟ این صنعت هنوز در ابتدای راه است اما بدون شک با به کارگیری نیروهای کارآزموده در بخش‌های مختلف مهندسی، الگو قراردادن کشورهای پیشرفته و استفاده از تجهیزات به روز و مدرن می¬تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. نمی-توان انتظار داشت با چشم بستن بر پیشرفت¬های تکنولوژیک و محروم کردن خود از تجهیزات پیشرفته خارجی به موفقیت آنچنانی دست یافت. - ممنون از صحبت‌های خوبی که در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی برای ما داشتید. مسلماً تجربیات شما برای عزیزانی که به تازگی در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی مشغول به کار شده‌اند مفید و راهگشا خواهد بود. اگر به عنوان حرف آخر هم مطلبی دارید که در سوالات ما پاسخگوی آن نبودید، خوشحال خواهیم شد که بشنویم. در آخر ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار بنده قراردادید، به همه همکاران محترم در بخش تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفیت توصیه می‌کنم که صرفاً به عنوان فروشنده و واردکننده این تجهیزات عمل نکنند بلکه خودشان را موظف بدانند که به خریداران این تجهیزات تا سالیان متمادی خدمات موردنیاز را ارائه بدهند زیرا این مهمترین گلایه¬ای است که معمولاً مشتریان ما از همکاران تازه‌کار ما دارند که البته خوشبختانه ما توانسته‌ایم با تمهیداتی که از ابتدا برای این موضوع درنظر گرفته‌ایم این نیاز عزیزان را هم برطرف کنیم.

آموزشگاه دف جمهوری - در مورد کوک تار يکي از بحث‌هاي هميشگي در مورد ساز‌هاي ملي و خصوصاً تار نگه داشتن کوک در حين نوازندگي است. عده‌اي راه ‌حل را در تعويض گوشي، بعضي در فشار دادن بيش از حد گوشي‌ها بعضي ديگر در استفاده از گوشي‌هاي ساز‌هاي غربي، عده‌اي در طراحي‌ گوشي جديد فلزي و بعضي افراد تغيير طراحي سرپنجه تار و … مي‌دانند. اما با اينکه هرکس به روشي سعي در از بين بردن اين مشکل کرده است، هنوز مي‌توان گفت راه‌حلي قطعي براي حل اين مسئله مطرح نشده است. بهتر است براي رفع اين گرفتاري اول نگاهي به ساختمان تار بياندازيم. در واقع سه مسئله موجب مي‌شود تا کوک تار بهم بريزد: 1 – پوست نازک دهنه که با تغيير درجه رطوبت هوا قدري خشک‌ترو جمع تر و يا مرطوبتر و بازتر شده و اين تغيير باعث مي‌شود خرک تار قدري بالاتر يا پايين‌تر برود، که موجب تغيير کوک ساز مي‌شود.البته اين مسئله ؛يعني وجود پوست نازک به ساختمان تار و صداي زيباي آن بر‌ مي‌گردد و قابل تغيير و دست‌کاري نيست و حد‌اقل به اين راحتي نمي‌شود پوست ساز را حذف کرد. البته بعضي از دوستاني که در کشور‌هاي نمناک اروپايي هستند دائمآ به فکر استفاده از پوست‌هاي مصنوعي و صنعتي هستند ولي هنوز نمونه اي که بتوان گفت راه‌حل قطعي است براي آن پيدا نشده. اما بايد گفت که اين تغييرات در کوک ساز معمولآ يک‌بار در حين نوازندگي پيش‌ مي‌آيد و علتي نيست که نوازنده را مرتبآ و هر چند دقيقه يکبار دست به گوشي کند. بعضي از نوازندگان از اين “افتادن” پوست بيشتر براي کنسرت‌ها نگرانند و يک‌بار کوک در حين تمرين در منزل اتفاق خيلي پيچيده اي نيست. اما اين مسئله در حين کنسرت مي‌تواند مشکل ساز باشد و با توجه به اينکه مردم دربرابر نوازنده نشسته‌اند و استرس زيادي به نوازنده براي کوک مجدد وارد مي‌شود مي‌تواند او را از حال و هواي اجراي موسيقي دور کند. با اين حال بعضي‌ها راه‌هايي براي آن داشته‌‌اند و ساده‌ترين راه اين که سازشان را در محل اجرا و روي سن باقي مي‌گذارند تا پوست خود را به حرارت و رطوبت سالن تطبيق دهد؛وبعضي ديگر به پوست تار قدري پارافين يا موادي چربي دار مي زنند که منافذ پوست بسته شود و به خود رطوبت جذب نکند؛ که البته قدري از صداي تار را کر مي کند.

آموزشگاه دف جمهوری - 2 – مورد ديگر وجود سيم‌هاي نازک و ظريفي است که در تار استفاده مي‌شود. اين سيم‌ها براي استفاده صنعتي ساخته شده‌اند. بعضي معتقدند سيم‌هاي سفيد براي استفاده در بافت سيمي تاير موتورسيکلت و دوچرخه کاربرد دارد و بعضي استفاده آنرا در برش فولاد بوسيله‌ي سيم مي‌دانند که شايد هردو صحيح است ولي بهر صورت براي توليد صداي موسيقي ساخته نشده‌اند. البته اخيرآ شرکت پيراميد آلمان سيم‌هاي مناسب تار و سه‌تار را بسته بندي مي‌کند و بفروش مي‌رساند ولي عده‌اي مي‌گويند سيم‌هاي زرد توليد اين شرکت قدري باز مي‌شوند و به اصطلاح کش مي‌آيند. حال اگر کش آمدن آنها را هم قدري تحمل کنيم( چون پس از مدت به تقريب يک هفته به ثبات مي‌رسد) اما مسئله‌ي مهم گره سيم‌ها در طرف سيم‌گير ساز است که اگر بدون دقت زده شده باشد، مرتبآ کوک باز مي‌کند و اصلآ ثبات ندارد. البته اين مورد نيز با کمي دقت در گره زدن و تجربه‌ي کافي پيدا‌ کردن در نحوه بستن آن به گوشي حل مي‌شود و مشکل غيرقابل حلي به شمار نمي‌آيد. (به زودي در مقاله‌اي مفصل در مورد سيم‌هاي تار و سه‌تار و طرز گره‌ زدن و بستن آن به گوشي‌ها مواردي که بايد رعايت شود را بررسي مي‌کنيم.) 3 – سومين مورد که بنظرنوازندگان اولين مشکل مي‌رسد ضعف گوشي‌ها در نگه نداشتن کوک ساز است. متاسفانه هنوز بدقت و بصورت علمي فشار سيم‌ها روي خرک و شيطانک و مقدار کشش سيم‌ها بروي گوشي و سيم‌گير اندازه‌گيري نشده است.(در اينجا از تمامي کساني که در اين زمينه تحقيق کرده‌اند خواهش مي‌شود تا نتيجه‌ي بدست آمده را منتشر نمايند تا ديگران نيز از اين تجارب بهره ببرند) اما آنچه از ظاهر گوشي و قدرت درگيري آن با دو سمت سرپنجه و مقدار فشاري که بايد براي چرخاندن گوشي‌ها وارد نمود مي‌توان فهميد که يک سيم نازک با هجده صدم ميليمتر ضخامت توانايي چرخاندن گوشي را به سمت مخالف ندارد. با آزمايشي ساده مي‌توان صحت اين ادعا را ثابت کرد. مي‌توان پس از کوک کردن يک سيم، گوشي آنرا رها نمود و سپس با انگشتان دست سيم را گرفته و بکشيم به طوري که حداقل پنج سانتيمتر از جاي خود دور شود. حال اگر آنرا رها کرده و به صدا درآوريم متوجه مي‌شويم که مقداري از کوک خارج شده است حال آنکه اگر در تمام طول اين عمل به گوشي توجه کنيم مي‌فهميم که گوشي ساز اصلآ و ابدآ هيچ‌گونه تغييري نمي‌کند و مطلقآ از جاي خود حرکت نمي‌کند و نمي‌پيچد. پس چرا بايد نوازنده بعد از هربار کوک؛ گوشي بيچاره را با شدت تمام به سرپنجه فشار دهد درحالي که خالي کردن کوک از قصور گوشي نيست. اما سفت فشار دادن گوشي‌ها باعث مي‌شود که به مرور گوشي‌ها خراب شود و چسب قسمت‌هاي سرپنجه از هم باز شود و جاي سوراخي گوشي‌ها نيز باز شود و خلاصه سيستم سرپنجه بهم بخورد.

آموزشگاه دف جمهوری - 4 – اما به نظر مهمترين علت جا به جا شدن کوک را در مسئله‌اي مي‌توان يافت که کمترين دقت در آن مي‌شود. مشکلي که مربوط به نحوه‌ي کوک کردن ساز است و به هيچ عنوان مربوط به ساختار گوشي‌ها و غيره نيست. توجه کنيم که سيم‌ها از دو قسمت به قطعاتي از جنس شاخ مي‌چسبند و قسمت مرتعش سيم از دو طرف گرفته شده است. با وجود اينکه سيم‌ها بروي خرک ساز با زاويه‌اي حدود ده درجه قرار گرفته است و فشار زيادي که حالت ترمز در حين کوک کردن داشته باشد را ندارد، اما به خاطرعلت‌هاي صوتي (که بعدآ آنرا توضيح مي‌دهيم)و بدست آوردن کيفيت صداي مطلوب از ساز؛ سيم‌ها در سمت شيطانک با زاويه‌ نسبتآ تندي بروي شيطانک قرار ميگيرد که اين مسئله و نازکي سيم و جنس شاخي نسبتآ نرم قسمت شيطانک باعث مي‌شود تا در زمان چرخاندن گوشي، انرژي کششي سيم کاملآ به قسمت آزاد سيم منتقل نشود و مقدار کشش سيم در قسمت داخل سرپنجه و قسمت آزاد سيم مرتعش يکي نباشد. خصوصآ اين اتفاق در سيم دوم تار جفت بالايي سيم اول است به علت بلندتر بودن سيم درون شيطانک بسيار آزاردهنده مي‌شود و اغلب نوازندگان از کوک در کردن سيم دوم سفيد (سيم بالايي) بسيار گله‌مندند و فکر مي‌کنند گوشي اين سيم اشکال دارد و مرتب آن را به سرپنجه فشار مي‌دهند. در حالي که همانطور که گفتيم اگر به مقدار سفتي اين گوشي دقت کنيد متوجه مي‌شويد که سيم نازک سفيد به هيچ عنوان قدرت چرخاندن و باز کردن گوشي چوبي را ندارد. حال تنها روش رفع اين مسئله به دقت در روش کوک کردن نوازنده باز‌ مي‌گردد که با کمي آموزش کاملآ بدون هيچ هزينه‌اي قابل حل شدن است. منتها به ياد داشته باشيم که روش کوک کردن يکي از آن مسائلي است که در زمان آموزش موسيقي از نوار يا سي‌دي به شاگردان منتقل نمي‌شود و تنها استاداني که با روش استاد-شاگردي به آموختن ساز پرداخته‌اند آنرا اجرا و بدان عمل مي‌کنند.

آموزشگاه دف جمهوری - روش کار بدين صورت است که در زمان کوک کردن سيم‌ها و خصوصآ جفت کردن آنها بايد فرصتي به سيم‌ها داد تا کشش سمت آزاد با قسمت داخل شيطانک يکي شود و راه آن اينست که پس از کوک کردن با انگشت سبابه و يا شست سيم‌هارا يا قدري به طرف پوست فشار داد و يا قدري به طرف بالا کشيد. کاري که به عنوان نمونه استاد هوشنگ ظريف با گرفتن سيم و کشيدن آن مي‌کنند و يا استادان ديگر با فشار دادن به سيم‌ها با شست انجام مي‌دهند. البته گاهي در حين کوک سيم قدري بالاتر از نت مورد خواست کوک مي‌شود و قدري بيشتر (شايد در حدود يک کما بالاتر) باقي گذاشته مي شود؛ تا با کشش سيم‌ها به همان صورت به سرجاي درست خود بيايد. با اينکه شايد توضيح آن قدري سخت باشد اما با تماشاي اين کار در فيلم‌هاي تار‌نوازي استادان قبل از شروع و اجرا متوجه مي‌شويم که با اينکار سيم در حالت کشش يک نواخت و صحيح رها مي‌شود و شايد تا ساعت‌ها نيز کوک آن بهم نخورد.در اينجا جمله‌اي از آقاي محمد جمال سماواتي، از موسيقي‌دانان برجسته حال حاضر که در سمينار ساز‌هاي ابداعي فرموده اند و جاي تامل دارد مي‌آوريم، “ تا زماني که يک استاد معاصر در اجرا‌هاي خود مي‌تواند يک ساعت ساز بزند و ساز از کوک خارج نشود، صحبت از تغيير سرپنجه و گوشي و بهم زدن ساختمان سنتي تار اشتباه است”

آموزشگاه دف جمهوری - ویولون های الکتریکی در انواع شکل ها و طرح ها قرار می گیرند و ویژگی های مختلفی نیز دارند. در حالی که کیفیت صدا نقش مهمی در خرید ویولون های سنتی دارد، این امر به عنوان یک عامل برای ویولون های الکترونیکی اهمیت چندانی ندارد، زیرا صدای ویولون های الکتریکی از طریق سیم ها و از طریق آمپر عبور می کند. تصمیم گیری در مورد اینکه ویولون الکترونیکی برای خرید می تواند یک کار فریبنده باشد. بسیاری از ویولون های الکترونیکی امروز به صورت آنلاین خریداری می شوند و در این بخش، ما لیستی از بهترین ویولون های الکتریکی در بازار جهان را تهیه کرده ایم ________________________________________ ۱ – ویولن الکتریکی بانل نکست ( Bunnel NEXT Electric Violin ) این ویولن همراه با کیف و لوازم جانبی یک کیت کامل برای نوازنده مبتدی ویولن میباشد لوازم جانبی ویولن شامل هدفون ، آمپر ، باطری ف آرشه و کیف است ۲ – ویولن الکتریکی kinglos 4/4 این ویولن همراه با یک کیف سه گوش ، تیونر ، سیم ، آرشه و شولدر عرضه میشود طبق گفته سایت آمازون صدای این ویولن تضمینی هست و هیچگونه خش در صدای آن دیده نمیشود ۳ – ویولن الکتریکی سیسیلو مدل ۴/۴ CEVN-2BK این ویولن زیبا در رنگ های مختلف عرضه میشود همراه با ویولن آرشه ، کیف محافظ ، کلیفن ، میکروفون عرضه میشود سایت آمازون قیمت این ساز را ۱۲۰ دلار اعلام کرده است ۴ – ویولن الکتریکی یاماها مدل SV-130 Concert این ویولن با قیمت ۲۰۰۰ دلار در فروشگاه آمازون به فروش میرسد قیمت این سایت کمی گران است اما در عوض صدای بسیار زیبا و با کیفیتی دارد و همین امر باعث میشود نوازندگان حرفه ای این ساز را انتخاب کنند این ساز با کیت کامل ارائه میشود ۵ – ویولن الکتریکی بانل مدل Edge همانند ویولن های دیگر میتوانید این ساز را با قیمت ۳۰۰ دلار از فروشگاه آمازون در یافت کنید این ویولن نیز با کیت کامل و تضمین کیفیت آمازون ارائه میشود این ساز مناسب ویلنیست های مبتدی و نیمه حرفه ای و حرفه ای میباشد همچنین طراحی بسیار زیبایی دارد که رنگهای متنوع یزبایی ساز را دو چندان میکند

آموزشگاه دف جمهوری - معرفی سبک های گیتار در شروع یادگیری گیتار این سوال به ذهن می رسد که : “چه سبکی برای نوازندگی انتخاب کنم؟“ بهترین راه برای پاسخ به این سوال شناختن انواع سبکهای گیتار است. از دیدگاههای مختلفی می توان سبک نوازندگی گیتار را دسته بندی نمود. سبکهایی که در ایران متداول است، کلاسیک، پاپ و فلامنکو می باشد. البته در انتهای این مقاله سبکهای دیگری را نیز به اختصار معرفی می کنیم. بطور کلی بر اساس دوره های مختلف تاریخ می توان انواع موسیقی را دسته بندی نمود چراکه در هر دوره ای، شرایط سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اعتقادی تاثیر مستقیمی بر شکوفا شدن هنرهای مختلف از جمله موسیقی دارد. هنرمندان تحت تاثیر این شرایط و یا به سفارش درباریان و نجیب زادگان آثاری را ارائه می دادند. با توجه به این نکات به معرفی سبکهای گیتار می پردازیم. گیتار کلاسیک موسیقی کلاسیک به سالهای ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ میلادی بر می گردد. دورانی که وضع اقتصادی مردم قشر متوسط روز به روز بهتر می شد و موسیقی دیگر در انحصار نجیب زادگان نبود، بلکه با بهبود شرایط اقتصادی قشر متوسط جامعه، این قشر دیگر فقط رفاه مادی نمی خواستند، بلکه دوست داشتند آنها نیز موسیقی بشنوند و حتی خودشان و فرزندانشان نواختن آلات موسیقی را یاد بگیرند. به همین منظور نت نویسی و ثبت آهنگهای ساخته شده رواج پیدا کرد. موسیقی کم کم مردمی تر شد و قطعات ساخته شده باب میل عموم مردم نیز بود و می توان موسیقی پاپ را ریشه در موسیقی کلاسیک دانست. هایدن، موتسارت و بتهوون از موسیقیدانان بزرگ این دوره بودند. در واقع در سبک گیتار کلاسیک، می توانید قطعات سبُک و زیبای ساخته شده در این دوره را بنوازید. ملودی نوازی و آرپژ نقش اصلی در این سبک گیتار دارند. همچنین نحوه ضربه زدن بر سیم های گیتار، با انگشت بوده و هنگام نواختن باید گیتار را روی پای چپتان قرار دهید.(البته اگر راست دست هستید) گیتار فلامنکو سبک فلامنکو که ریشه در موسیقی اصیل اسپانیایی دارد، در آغاز فقط رقص و آواز بود و گیتار فقط نقش همراهی کننده داشت. تا اینکه کم کم در اوایل قرن دهم گیتار نقش اصلی و تاثیر گذاری در سبک فلامنکو پیدا کرد. و حتی بعدها قطعات بی کلام گیتار فلامنکو ساخته شد. موسیقی فلامنکو الهام گرفته از فرهنگهای مختلف موجود در سده های ۸ تا ۱۵ در آندلس (منطقه ای در جنوب اسپانیا) می باشد که براستی هنر شگفت انگیزی را به دنیا معرفی کرد. از بزرگان معاصر گیتار فلامنکو می توان به پاکو دلوسیا، اتمار لیبرت، گروه چیپسی کینگز و آرمیک گیتاریست ایرانی اشاره نمود. در نواختن گیتار به سبک فلامنکو که یک سبک گیتار اسپانیش است، تمام ۴ انگشت راست (اگر راست دست هستید)، به سیم ها ضربه می زنند و تکنیکهای ریتم نوازی بسیار زیبایی مثل راسگوادو در این سبک وجود دارند.