روش های صحیح کوک ویولن و توضیحاتی در مورد کوک ویولن در دستگاه های مختلف توجه داشته باشید برای کوک ویولن دو روش وجود دارد: اول اینکه موقع کوک کردن خیلی خیلی احتیاط کنید که سیم ها پاره نشوند. نحوه کوک صحیح ساز ویولن ۱-کوک ویولن به وسیله ی قوه ی شنیداری (برای حرفه ای تر ها): در این روش باید از قوه ی شنیداری گوش هاتون برای کوک کردن ویلن استفاده کنید.به این طریقه: ابتدا یکی از سیم ها که معمولا سیم اول است را کوک می کنیم. میتونیم سیم اول رو به صورت دلخواه (چیزی که گوشمان به عنوان نت مورد نظر تشخیص میدهد) یا با وسیله ای مثلا دیاپازون یا تیونر کوک کنیم. حالا این که این سیم رو روی چه نتی کوک میکنیم بستگی به کوک مورد نظر دارد. برای موسیقی کلاسیک که همواره کوک ویلن می لا ر سل است. اما در موسیقی ایرانی با توجه به دستگاه و گوشه ی مورد نظر کوک های مختلفی وجود دارد. ما اول کوک می لا ر سل رو در نظر میگیریم که کوک اصلی ویلن است. پس سیم اول را روی نت می کوک میکنیم. سپس انگشت سوم رو روی سیم اول میگذاریم (نت لا) و روی ۲ سیم با هم آرشه میکشیم یعنی آکورد میگیریم. چون ۲ نت یکسان هستند، یعنی هم انگشت سوم سیم اول نت لا را نشان میده هم سیم دوم نت لا رو نشان میده باید صدای یکدستی داشته باشند. اگر صدای یکنواخت و یکسان و یکدستی داشت سیم دوم هم کوک است و مشکلی ندارد. اما اگر نبود باید سیم دوم را کوک کنیم که برای این کار باید بدانیم سیم را باید سفت کنیم یا شل. برای فهمیدن این موضوع انگشت سوم خود را روی سیم اول عقب و جلو میبریم و در همین حین روی هر ۲ سیم با هم آرشه میکشیم تا زماینکه صدای هر ۲ سیم یکدست شود. اگر بعد از محل انگشت سوم(نت لا) صدا یکدست شد میفهمیم که باید سیم دوم را شل کنیم. اما اگر قبل از محل انگشت سوم صدا یکدست شد میفهمیم باید سیم را سفت کنیم تا به نت مورد نظر برسیم. پس از فهمیدن این موضوع بدون این که روی سیم ها انگشت بگذاریم ۲ سیم رو با هم آکورد میگیریم. چون ۲ سیم به فاصله ی پنجم از هم کوک میشوند آکوردشان صدای یکدست و منظمی دارد. تاکید میکنم نه یکسان بلکه یکدست و منظم. همزمان با آرشه کشیدن روی ۲ سیم از طریق پیچ های تنظیم دقیق کوک که در پایین ویلن قرار دارند آنقدر سیم را سفت یا شل میکنیم تا صدای ۲ سیم یکدست شود. برای سیم سوم هم با توجه به نت هم اسم آن در سیم دوم همین رویکرد را پیش میگیریم و همچنین برای سیم چهارم… توجه و تذکر: این روش برای کسانی مناسب است که مدتی ساز ویلن زده اند و گوششان به صدا ها و نت ها آشنایی پیدا کرده است. ۲-کوک وبولن با استفاده از تیونر: برای این کار باید ابتدا حروف انگلیسی معادل هر نت را بلد باشید: A = لا B = سی C = دو D = ر E = می F = فا G = سل تیونر خود را روشن کنید. روی سیمی که میخواهید آن را کوک کنید آرشه بکشید. تیونر به شما نتی را نشان میدهد که ویلن هم اکنون روی آن کوک است. اگر نت نشان داده شده توسط تیونر پایین تر از نت مورد نظر بود (مثلا شما میخواهید ویلن را روی می کوک کنید اما تیونر نت “ر” را نشان میدهد) باید سیم را سفت کنید و اگر نت نشان داده شده بالاتر بود باید سیم را شل کنید.آنقدر سفت یا شل میکنید که تیونر نت دلخواه را نشان دهد. تذکر خیلی مهم : دوستان اگر در کوک کردن مهارت ندارید باید خیلی احتیاط کنید. احتمال پاره کردن سیم توسط شخص کم تجربه بسیار زیاد است. دقت کنید.گوشی ها را خیلی نچرخانید،سیم تا حد خاصی کشش دارد. اگر بیشتر کشیده شود پاره میشود و باید سیم جدید بخرید! ویلن خود را به یک آموزشگاه موسیقی و نزد یک استاد یا شخص ماهر ببرند تا آن را کوک کند. حالا در این قسمت به کوک هایی که تو دستگاههای مختلف آوازی استفاده میشه میپردازیم: اینها چپ کوک هستند یعنی اول سیم اول(می) رو کوک میکنیم هرطور که دوست داشتیم بعد بر اساس اون سایر سیم ها رو کوک می کنیم کوک استاندارد که می لا ر سل اما دستگاه ها و مایه های ایرانی کوک هاشون فرق می کنه که بر اساس چپ کوک به شرح ذیل می باشد!!! کوک های مختلف برای دستگاههای ایرانی(ساز ویولن- چپ کوک) شور:(می لا ر می- می لا می می )- (فا :سری)(نت شاهد و نت ایست:می) ابوعطا:(می لا می لا)-(فا :سری)-(شاهد:لا – ایست:می) بیات ترک:(می لا ر سل)-(فا :سری)-(شاهد و ایست:سل) افشاری:(می لا ر لا- می لا می لا)-(فا :سری)-(شاهد:لا – ایست : ر) دشتی:(می لا سی سل)-(فا : سری)-(شاهد: سی – ایست: می) همایون:(می لا ر فا سری – می لا می فا سری)-(فا : سری – سل: دیز)-(شاهد : فا- ایست: ر) اصفهان:(می لا می لا)-( فا : سری – سل: دیز)-(شاهد و ایست :لا) شوشتری:(می لا می می)-(فا:سری- سل: دیز)-(شاهد و ایست: می) سه گاه:(می لا ر فا سری)-(سی :کرن – فا:سری)-(شاهد و ایست:می) چهارگاه:(می لا ر لا)-(سی:کرن – دو: دیز و می:کرن – فا: دیز)- (شاهد و ایست: ر) ماهور:(می لا ر لا)-(فا و دو: دیز)-(شاهد و ایست: ر)
1399-04-19
يکي از بحثهاي هميشگي در مورد سازهاي ملي و خصوصاً تار نگه داشتن کوک در حين نوازندگي است.
1399-04-19
2 – مورد ديگر وجود سيمهاي نازک و ظريفي است که در تار استفاده ميشود.
1399-04-19
اما به نظر مهمترين علت جا به جا شدن کوک را در مسئلهاي ميتوان يافت که کمترين دقت در آن ميشود.