66433301 (021)

09126433301

لیست خدمات آموزش ارگ

لیست خدمات آموزش ارگ برای کسب اطلاعات بیشتر در باره لیست خدمات آموزش ارگ در آموزشگاه موسیقی تاج بخش با پل های ارتباطی اموزشگاه در ارتباط باشید و یا به بخش ساز های غربی در این سایت مراجعه فرمایید.

لیست خدمات آموزش ارگ در دو لیست خدمات آموزش ارگ مبتدی و لیست خدمات آموزش ارگ پیشرفته برای هنرجویان علاقه مند با ساز ارگ برگزار می شود.

خدمات �������� ���������� ���������� ������ تاج بخش

آموزشگاه موسیقی تاج بخش با فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حرفه ای موسیقی,هنرجویان زیادی را در این سال ها هنر آموخته است.تمامی ساز ها که شامل ساز های ایرانی و ساز های غربی یا کلاسیک می شوند در آموزشگاه موسیقی تاج بخش توسط اساتید برجسته حوزه موسیقی به صورت آکادمیک تدریس می شود.سازهای ایرانی و سازهای غربی یا کلاسیک که در انواع ساز های کوبه ای,ساز های بادی,ساز های زهی و ساز های کلاویه ای(کلید دار) هستند بنابر انتخاب و استعداد هنرجو در آموزشگاه موسیقی تاج بخش انتخاب می شود.

�������� ���������� ���������� ������ - تار در گستره سازهای ایرانی زهی قرار می گیرد که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش سازهای ایرانی به هنرجویان علاقه مند تدریس می شود.در ساخت ساز تار از چوب، پوست، استخوان، زه ( روده تابیده چهارپایان) و فلزاستفاده می شود و طول کلی آن حدود ۹۵ سانتی متر است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود. از بهترین نوازنده های تار در عصر امروز ما استاد حسین علیزاده هستند. استاد مظاهری مدرس ساز تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی ، از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

�������� ���������� ���������� ������ - ساز دف یکی از ساز های کوبه ای در موسیقی ایرانی است که از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود.ساختار ظاهری دف شامل کمانه,پوستی,قسمت شستی,حلقه ها و گل میخ می شود.تمامی قسمت های مربوط به ساز دف در انواع مختلفی ساخته شده اند.ساز دف از ساز های کوبه ای با قدمت ایرانی است و همانطور که در تاریخ عرفان و تصوف آمده است ازارکان اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان و مجالس سماع بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند.ساز دف شبیه به ساز دایره است اما از آن بزرگتر بوده دارای صدایی بم تر است. استاد حدادی مدرس ساز دف در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد حدادی از شاگردان استاد کامکار بوده و سال ها سابقه نوازندگی تخصصی دف را در رزومه حرفه ای خود دارند.ایشان درکنسرت های بسیاری که در ایران و سایر کشور ها برگزار می شود ،همراه با گروه های مختلف در زمینه نوازندگی دف همکاری داشته اند.

�������� ���������� ���������� ������ - سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا رواج داشته است.ساز سه تار در گروه سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به ساز سه تار «اوتار» نیز می‌گویند. سه تار را از خانواده تنبور دانسته اند و امروزه در مقایسه به تار نزدیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند. سه‌تار در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های(دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می نوازند. استاد مظاهری مدرس ساز سه تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

�������� ���������� ���������� ������ - نی یکی از سازهای بادی ایرانی است که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش از مبتدی تا حرفه ای آموزش داده می شود. برای ساخت این گونه نی آن را طوری برش می دهند که از سر تا ته آن شامل هفت بند شود وامروزه به صورت مصنوعی (نی اصلاح شدهٔ مصنوعی) نیز ساخته شده‌ است. نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده می‌شوند. به‌طور کلی نی را با جا گرفتن بین دو دندان نیش و گرد کردن زبان در پایین و پشت آن می‌نوازند. استاد قاسم زاده ساز نی را در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به هنرجویان علاقه مند به این ساز تدریس می کنند. استاد قاسم زاده با سال ها تدریس ساز نی و اجرا های مختلف در گروه ها و صدا وسیما از بهترین اساتید در حوزه آموزش نی از مبتدی تا حرفه ای به صورت تخصصی محسوب می شوند.

�������� ���������� ���������� ������ - کَمانچه یکی از سازهای اصیل ایرانی است که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش ساز های ایرانی توسط اساتید متبحر و مجرب حوزه موسیقی تدریس می شود. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. شیوه نواختن این ساز به این صورت است که نوازنده در حالت نشسته پایهٔ کمانچه را روی زمین یا صندلی یا زانو قرار می‌دهد و به وسیله کمانه آن را می‌نوازد. ساز در موقع اجرا کمی حول محور خود می‌چرخد و همین عمل تماس کمانه با سیم‌ها را آسان‌تر می‌کند. نوازنده ساز را به‌طور قائم در دست چپ می‌گیرد و انگشتان همان دست را روی دسته بر روی سیم‌ها می‌لغزاند و کمانه را با دست راست به روی سیم‌ها می‌کشد.برای آشنایی بیشتر با ساز کمانچه می توانید نمونه هایی از کمانچه نوازی های استاد کیهان کلهر را بشنوید و از صدای روحانی و آسمانی آن لذت ببرید.

�������� ���������� ���������� ������ - ساز تنبور یکی دیگر از ساز های ایرانی است که در بخش آموزشی سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به هنرجویان علاقه مند به موسیقی ایرانی و سنتی تدریس می شود. تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. تنبوردسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. استاد مظاهری مدرس ساز تنبور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند.

مطالب و مقالات �������� ���������� ���������� ������

آموزش کلیه ساز های کلاسیک غربی و کلاسیک اعم از ارگ ، پیانو ، پرکاشن ، ساکسیفون ، آکوردئون ، کاخن ،تومبا و... و کلیه سازهای ایرانی اعم از تار ، تنبک ، سنتور ، سه تار ، کمانچه ، دایره و ...

�������� ���������� ���������� ������ - • کانجیرا این ساز از خانواده سازهای کوبه ای و در واقع نوعی دایره زنگی می باشدکه اصالتا متعلق به جنوب هندوستان است. کانجیرا در درجه اول به عنوان ساز جانبی در موسیقی کارناتیک به کار می رود که نوعی موسیقی کلاسیک هندی می باشد. قدمت استفاده از این ساز به سال 1880 باز می گردد و از سال 1930 به موسیقی کلاسیک اضافه شده است. نمونه های اولیه ی آن دارای قدمت تاریخی است و فقط در موسیقی مذهبی جنوب هند مورد استفاده قرار می گرفته است. همانند تمبورین غربی این ساز نیز از یک حاشیه دایره ای تشکیل شده است که جنس آن از چوب درخت جک فروت می باشد با عرض 9-7 اینچ و ضخامت 4-2 اینچ. یک طرف آن به وسیله طلقی از جنس پوست بزمچه بنگالی پوشانده شده است و طرف دیگر آن باز می باشد. در اطراف آن هم تکه های فلزی یا سکه مانند آویزان است که صدای زنگدار خاصی را تولید می کند. برای نواختن این ساز از انگشتان دست راست استفاده می شود و با انگشتان دست چپ هم می توان با تن صدای تولیدی بازی کرد. این ساز از نظر نوازندگی نیاز به تمرین زیاد و تسلط بر انگشتان دست راست دارد و در ایران همچنان شناخت زیادی نسبت به آن وجود ندارد. از نوازندگان چیره دست این ساز می توان به سیلوا گانش اشاره کرد.

�������� ���������� ���������� ������ - فریم درام ها و یا به اصطلاح، کوبه ای های قابی شکل دسته ای از خانواده ی ممبرونوفن یا پوست صداهای یک طرفه می باشند که اغلب ظاهر ساده ای دارند و اکثرا از جمله ی سازهای باستانی هستند. از این دسته می توان به سازهای دایره (سازی ایرانی-آذری)، بندیر مربوط به کشور ترکیه، تار مربوط به شمال آفریقا، بودران مربوط به کشور ایرلند و پنداریک (سازی ابداعی) اشاره کرد که در ادامه معرفی سایر هم خانواده های دف صورت می گیرد. دایره فریم درامی با قدمت چندین هزار ساله مربوط به فلات ایران است. دایره یک از سازهای کوبه ای طوق دار است. این ساز که هم خانواده دف است، در بسیاری از مناطق ایران و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت این دو در آن است که دف معمولا دارای زنجیرهای کوچکی است که به دیواره چوبین آن نصب شده ولی دایره حلقه های تک دارد. همچنین دایره از دف کوچکتر است. این خصوصیات صدای این دو را متفاوت می کند. دایره غیر از ایران در کشورهایی همچون افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان و نواحی اویغورنشین چین رواج دارد. دایره که سازی همراهی کننده محسوب می شود، در چند دهه اخیر پیشرفت خوبی داشته است و یکی از قویترین نوازندگان آن، لطیف طهماسبی زاده است که گرچه در بین ایرانی های غیرآذری شناخته شده نیست، از تکنوازان بسیار دایره است. کمه ی دایره از چوب است و پوست آن معمولا از بز یا ماهی. گرچه امروزه روی آن طلق های مصنوعی نیز کشیده می شود. در موسیقی آذربایجان، خوانندگان عموما دایره را در حین اجرا کنار صورت خود نگه می دارند تا بازگشت صدای خود را بشنوند. اما این ساز در نقش تکنواز می تواند بسیار قوی ظاهر شود و قبل از ورود دف به موسیقی سنتی ایران، دایره در کنار تنبک نقش ریتمیک مهمی داشت که در دست بزرگانی همچون زنده یاد استاد محمود فرنام دیده می شود و از اساتید حال حاضر می توان به استاد وحید اسدالهی اشاره نمود.

�������� ���������� ���������� ������ - داربوکا یا تمپو سازی است از دسته ی کوبه ای های پوست صدا و جامی شکل که بدنه ی آن در دو نوع فلزی و سفالی ساخته می شود . داربوکا های فلزی ازجنس آلومینویم ، مس ، چدن وغیره ساخته می شوند که عموما دارای پوست مصنوعی می باشند و برای داربوکا های سفالی اکثرا از پوست طبیعی استفاده می شود. داربوکا اصالتا مربوط به کشور های خاورمیانه است که در این میان تفاوت هایی ما بینفرهنگ های عربی ، ترکی و ایرانی دیده می شود. این ساز در موسیقی عربی طبله یا دربوکه خوانده می شود که نقشی بسیار کلیدی ایفا می کند. و بخش جدا ناشدنی از موسیقی بزمی اعراب است که عموما با رقص همراه می باشد. در موسیقی ترک نیز این ساز دارای اهمیت بالایی است و با نام هایی همچون داربوکا و دمبک شناخته میشود.تکنیک نوازندگی ترک ها مشخصه های خاص خود را داراست که از جمله ی آن می توان به تکنیک های پیچیده ی انگشتان دست اشاره کرد که این ساز را به یکی از کامل ترین کوبه ای های معاصر تبدیل کرده است. در فرهنگ ایرانی داربوکا که عموما با نام تمپو شناخته می شود ، سازی محبوب بوده و در انواع سبک های موسیقی ایرانی دیده می شود . این ساز در موسیقی سنتی ، تلفیقی و پاپ ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین در موسیقی بومی جنوب ایران نقشی اساسی دارد که هم بصورت مستقل و هم در ترکیب با ساز های کوبه ای دیگر مانند ضرب استفاده می شود.علاوه بر این ها داربوکا سازی چند فرهنگی می باشد که امروزه از آفریقا تا هند و حتی در موسیقی مدرن غربی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله نوازندگان برجسته ی اینساز می توان از استاد حمدی آکاتای نام برد.

�������� ���������� ���������� ������ - گیتار برقی یا همان گیتار الکتریک نوعی از گیتار است که نیاز به یک آمپلی فایر یا تقویت کننده صدا برای تغییر یا تقویت صدا دارد. این گیتار به طور خاص از مشخصه های سبک راک و متال است اما در سبک های مختلف قابل استفاده است. ویژگی های خاص گیتار الکتریک آن را به تبدیل به یکی از محبوب ترین سازهای قرن اخیر کرده است. از تفاوت های گیتار برقی با گیتار آکوستیک که در درجه اول نظر افرادد را به خود جلب میکند ظاهر آن است. گیتار الکتریک دارای بدنه ای باریک است که از فلز یا پلاستیک ساخته شده حال آن که گیتار آکوستیک از چوب ساخته شده و توخالی است. گیتار آکوستیک توسط رزونانس تولید صدا میکند درحالی که گیتار برقی صدا دهی متفاوتی دارد که در ادامه خواهیم گفت. تفاوت دیگر جنس سیم های آن است که گیتار آکوسیتیک از جنس پلاستیک یا فلز است اما گیتار الکتریک باید از جنس فلز باشد. این امر به آن دلیل است که گیتار برقی برای تولید صدا از پدیده های الکتریکی و الکترومغناطیسی بهره میبرد. با این تفاوت ها هردوی آن ها دارای فرتوت هستند و از ۶ سیم ساخته شده اند که با سرکوک تنظیم شده است نحوه صدا دهی در گیتار برقی را در ادامه شرح خواهیم داد. در گیتار الکتریک صدا به کمک پیک آپ های مغناطیسی تولید و به کمک پیچ های تنظیم، کنترل می شوند. زمانی که گیتار برقی به آمپلی فایر و یا برد الکترونیکی دیگری متصل نباشد با ارتعاش سیم ها، تقریبا صدای قابل شنیدن به گوش نمی رسد، چرا که بدون اتصال به یک برد الکتریکی و بدون بدنه توخالی، عاملی برای تشدید ارتعاشات سیم ها وجود ندارد.

�������� ���������� ���������� ������ - گیتارکلاسیک گیتار کلاسیک ریشه در تکنیک ها وتمریناتی دارد که نوازندگان وآهنگسازان در طی سالیان متمادی رعایت کرده اندوباگذشت زمان،به آنها وفادارمانده اند،قطعات مربوط به این سبک ، مشخصاً ازارکان ساختاری موسیقی کلاسیک پیروی می نماید. موسیقی کلاسیک به مطالعه وپژوهش نیاز داشته وشنونده بایداز انواع دوره های کلاسیک یعنی رنسانس،باروک،کلاسیک،رمانتیک،نئوکلاسیک،مدرن وآوا نگاردوفرم های مختلف این موسیقی شناخت داشته باشدوبه نوعی نوازندگی در این سبک،علاوه برتمرین وکسب تکنیک بالا،نیازمند مطالعه در زمینه های فوق می باشد.طی کردن دوره های آموزشی منظم واصولی برای بدست آوردن مهارتهای تکنیکی نوازندگی در این سبک الزامی است. نوازندگی گیتار کلاسیک به دوقسمت تقسیم می شود: ۱٫تکنوازی(Solo)،دونوازیDuett))، سه نوازیTrio))،چهارنوازیQuartet)) ۲٫کنسرتوConcerto))باارکستر استفاده از متدهای آموزشی نوازندگی گیتارکلاسیک برای کسانیکه قصد نولختن گیتار در سایر سبکها را دارند،دراغلب موارد ضروری میباشد. نخستین آهنگسازان گیتار،موسیقیدانهای سبک کلاسیک بودند که پایه ریزان این سبک از موسیقی برای ساز گیتار شناخته میشوند.شاید اشاره ای به تاریخچۀ این سبک و آهنگسازان و نوازندگان تاثیرگذارآن خالی ازلطف نباشد. اواخرقرن ۱۸ وآغاز قرن۱۹ را میتوان دوران تحول ساز گیتارنامید.تحولاتی همچون تبدیل گیتارازپنج سیم به شش سیم،سیمهای جفت به تک سیم،کوک جدیدوهمچنین شیوه های جدید در ساخت ساز.دوران شکوفایی گیتارکلاسیک رامیتوان سده ۱۹ نامید که مرهون شخصیتهایی همچون:فرناندو سور،مائورو جولیانی،دایونیسیو اگوادو،فرناندو کارولیوفرانسیسکوتارگا بوده است.در ادامه به معرفی تعدادی از شخصیتهای مهم این سبک میپردازیم: فرناندو سورFernando Sor (۱۷۷۸ – ۱۸۳۹) یکی ازبرترین آهنگسازان گیتار؛مبدا تکنیکهای بسیار برای گیتاروتمرینهای مختلف برای رشد تکنیک در نوازندگی گیتارکلاسیک. رسالۀ شیوۀ گیتارنوازی اوکه حاصل تجربیات اودرامرنوازندگی بود،یکی ازبرترین منابع آموزشی گیتاردرزمان خودمحسوب می شد.این رساله دارای بیش از۶۳اپوس میباشد که عمدۀ آنهابرای گیتارتنظیم شده است.سور،به حق شایسته عنوان بتهوون گیتاربود. مائورو جولیانیMauro Giuliani آثارمهم وقابل توجه او عبارتند از: سه کنسرتوگیتار،یک دورۀ فانتزی گیتارتنهاازشماره های۱۱۹تا ۱۲۴،چندسونات برای ویولون-گیتاروفلوت-گیتار،یک پنج نوازی(کوئینتت)برای گیتاروسازهای زهی به شمارۀ۶۵،چندمجوعۀ آوازی باهمراهی گیتار.همچنین چندین اثر سمفونیک نیزبرای اجرابا دوگیتارتنظیم کرده وازاوتعداد زیادی اثرآموزشی وتمرینی به جای مانده است که دربین تمام آنها،کتاب آموزشی شمارۀ۱هنوزهم توسط معلمین گیتارمورداستفاده قرارمیگیرد. فردیناندوکارولیFerdinando Carulli اودر ابتدا نوازنده ویولون سل بود،اما شیفته گیتارشدوخود اقدام به فراگیری آن نمودوبه بالاترین سطح از نوازندگی دست یافت.اجراهای مختلفی که در سراسراروپا داشت با تشویق بسیارروبروشد. شاید بتوان گفت کارولی،با بیش از۴۰۰اثرکه شامل قطعات مختلف وروش کامل آموزش گیتار(که برای اولین بارصورت می گرفت) یکی از مطرح ترین شخصیت های گیتارکلاسیک بوده است. فرانسیسکوتارگاFransisco De Asis Tarrega نوازنده بزرگی که با تکنیکهای بدیع وروشی جدیددرنوازندگی گیتارکلاسیک، به همراه تصنیف قطعات بسیارزیباکه روح هرشنونده ای رامحسورمی ساخت،اعتباری شگرف به این سازبخشید،سازی که تا آن زمان بی اهمیت وکم ارزش شنا خته می شد.قطعات معروف «خاطرات الحمرا»و«کاپریچیوعرب»از آثار اوست که قطعۀ اول،جزومحبوب ترین قطعات در بین نوازندگان گیتارکلاسیک می باشد. آندره سگوویا Andres Segovia بدون شک نوازندگان گیتار کلاسیک حال حاضر،مدیون یک نفرهستند:آندره سگوویا.کسی که به جرئت میتوان گفت نوازندگی گیتار کلاسیک وارتقا آن به یک ساز اصلی ارکستر،حاصل فعالیتهای او می باشد.با همت این نوازنده معاصربود که تدریس سازگیتاربه عنوان یک ساز مهم،مانند پیانو و ویولون دردانشگاه ها وسایرمراکزموسیقی مطرح شدوروشهای نوین تدریس راپایه ریزی نمود.اوچنان اعتباری به این سازبخشید که درهیچ دوره ای دیگرکسی به این مهم دست نیافته بود وگیتارتوانست بعد ازسالها خود رااززیر سایه سنگین سازهای دیگربیرون بکشد. ازنوازندگان برجستۀ امروزاین سبک می توان به جان ویلیامز(John Williams)،په په رومرو(Pepe Romero)،جولیان بریم(Julian Bream) ونارسیسو یه پز (Narciso yepes) اشاره کرد..

�������� ���������� ���������� ������ - گیتار پاپ موسیقی پاپ یا pop گرفته شده از کلمه popular به معنی محبوب و مردمی می باشد. در این موسیقی احساسات، بصورت کاملا ساده و صمیمی به مخاطب انتقال داده میشود و معمولا همراه با آواز است. رمز موفقیت گیتار پاپ در همین مردمی بودن و احساس نزدیکی کردن است. درواقع نمیتوان برای گیتار پاپ یا کلا موسیقی پاپ شخصیت و تکنیک خاصی قائل شد. چراکه نوازنده در هر سبکی از موسیقی که فعالیت کند با کمی دقت و انعطاف پذیری میتواند اثری مردمی و باب دل عموم مردم ارائه دهد. در گیتار پاپ میتوان هم با انگشت بر سیم ها ضربه زد هم با پیک یا مضراب. ریتم نوازی و آواز خواندن همراه با گیتار در این سبک بسیار اهمیت دارد. برای شروع کدام سبک را انتخاب کنم؟ پاسخ ساده آن این است که قطعاتی از همه سبک ها را گوش کنید و طبق سلیقه و ارتباط خوبی که با آن قطعات برقرار می کنید، سبک خودتان را انتخاب نمایید. اما… برای شروع هرکدام از این ۳ سبک، شما نیاز دارید که اصول اولیه و مقدمات موسیقی و گیتار را بدانید. اصولی مانند نت، آکورد، آرپژ، ریتم و … مقدمات و اصول یکسان هستند و چندان فرقی ندارد چه سبکی انتخاب می کنید. پس در عین حال که سبک مورد علاقه تان را انتخاب میکنید و به تبع آن ساز گیتارتان را، مقدمات گیتار را به خوبی بگذرانید و پس از مدتی که بر این اصول مسلط شدید، آموزش های پیشرفته تر و تخصصی تر در سبک مورد علاقه تان ببینید. سبک های دیگر گیتار سبک های دیگری نیز برای نوازندگی گیتار وجود دارند که باید برای نواختن این سبکها، نوع گیتار مختص خودش را تهیه کنید. جاز یا جز (Jazz) موسیقی بسیار غنی و تاثیر گذاری است که بداهه نوازی در این سبک نقش اساسی را ایفا می کند. جاز، سرچشمه بسیاری از موسیقی های جدید از جمله متال (Metal) و راک (Rock)، می باشد. بلوز (Blues) موسیقی اصیل سیاهپوستان آفریقایی است که به آمریکا مهاجرت کردند و احساسات فوق العاده ای را به مخاطب انتقال می دهد. موسیقی کانتری (Country) نیز از موسیقی های محلی آمریکاست که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آورد. برای نواختن به سبک جاز، راک، متال، بلوز و کانتری نیاز به گیتارهای آکوستیک فلزی و گیتار الکتریک هست که با پیک نواخته میشوند و اصول مختص به خودشان را دارند.

�������� ���������� ���������� ������ - معرفی سبک های گیتار در شروع یادگیری گیتار این سوال به ذهن می رسد که : “چه سبکی برای نوازندگی انتخاب کنم؟“ بهترین راه برای پاسخ به این سوال شناختن انواع سبکهای گیتار است. از دیدگاههای مختلفی می توان سبک نوازندگی گیتار را دسته بندی نمود. سبکهایی که در ایران متداول است، کلاسیک، پاپ و فلامنکو می باشد. البته در انتهای این مقاله سبکهای دیگری را نیز به اختصار معرفی می کنیم. بطور کلی بر اساس دوره های مختلف تاریخ می توان انواع موسیقی را دسته بندی نمود چراکه در هر دوره ای، شرایط سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اعتقادی تاثیر مستقیمی بر شکوفا شدن هنرهای مختلف از جمله موسیقی دارد. هنرمندان تحت تاثیر این شرایط و یا به سفارش درباریان و نجیب زادگان آثاری را ارائه می دادند. با توجه به این نکات به معرفی سبکهای گیتار می پردازیم. گیتار کلاسیک موسیقی کلاسیک به سالهای ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ میلادی بر می گردد. دورانی که وضع اقتصادی مردم قشر متوسط روز به روز بهتر می شد و موسیقی دیگر در انحصار نجیب زادگان نبود، بلکه با بهبود شرایط اقتصادی قشر متوسط جامعه، این قشر دیگر فقط رفاه مادی نمی خواستند، بلکه دوست داشتند آنها نیز موسیقی بشنوند و حتی خودشان و فرزندانشان نواختن آلات موسیقی را یاد بگیرند. به همین منظور نت نویسی و ثبت آهنگهای ساخته شده رواج پیدا کرد. موسیقی کم کم مردمی تر شد و قطعات ساخته شده باب میل عموم مردم نیز بود و می توان موسیقی پاپ را ریشه در موسیقی کلاسیک دانست. هایدن، موتسارت و بتهوون از موسیقیدانان بزرگ این دوره بودند. در واقع در سبک گیتار کلاسیک، می توانید قطعات سبُک و زیبای ساخته شده در این دوره را بنوازید. ملودی نوازی و آرپژ نقش اصلی در این سبک گیتار دارند. همچنین نحوه ضربه زدن بر سیم های گیتار، با انگشت بوده و هنگام نواختن باید گیتار را روی پای چپتان قرار دهید.(البته اگر راست دست هستید) گیتار فلامنکو سبک فلامنکو که ریشه در موسیقی اصیل اسپانیایی دارد، در آغاز فقط رقص و آواز بود و گیتار فقط نقش همراهی کننده داشت. تا اینکه کم کم در اوایل قرن دهم گیتار نقش اصلی و تاثیر گذاری در سبک فلامنکو پیدا کرد. و حتی بعدها قطعات بی کلام گیتار فلامنکو ساخته شد. موسیقی فلامنکو الهام گرفته از فرهنگهای مختلف موجود در سده های ۸ تا ۱۵ در آندلس (منطقه ای در جنوب اسپانیا) می باشد که براستی هنر شگفت انگیزی را به دنیا معرفی کرد. از بزرگان معاصر گیتار فلامنکو می توان به پاکو دلوسیا، اتمار لیبرت، گروه چیپسی کینگز و آرمیک گیتاریست ایرانی اشاره نمود. در نواختن گیتار به سبک فلامنکو که یک سبک گیتار اسپانیش است، تمام ۴ انگشت راست (اگر راست دست هستید)، به سیم ها ضربه می زنند و تکنیکهای ریتم نوازی بسیار زیبایی مثل راسگوادو در این سبک وجود دارند.

�������� ���������� ���������� ������ - ویولون های الکتریکی در انواع شکل ها و طرح ها قرار می گیرند و ویژگی های مختلفی نیز دارند. در حالی که کیفیت صدا نقش مهمی در خرید ویولون های سنتی دارد، این امر به عنوان یک عامل برای ویولون های الکترونیکی اهمیت چندانی ندارد، زیرا صدای ویولون های الکتریکی از طریق سیم ها و از طریق آمپر عبور می کند. تصمیم گیری در مورد اینکه ویولون الکترونیکی برای خرید می تواند یک کار فریبنده باشد. بسیاری از ویولون های الکترونیکی امروز به صورت آنلاین خریداری می شوند و در این بخش، ما لیستی از بهترین ویولون های الکتریکی در بازار جهان را تهیه کرده ایم ________________________________________ ۱ – ویولن الکتریکی بانل نکست ( Bunnel NEXT Electric Violin ) این ویولن همراه با کیف و لوازم جانبی یک کیت کامل برای نوازنده مبتدی ویولن میباشد لوازم جانبی ویولن شامل هدفون ، آمپر ، باطری ف آرشه و کیف است ۲ – ویولن الکتریکی kinglos 4/4 این ویولن همراه با یک کیف سه گوش ، تیونر ، سیم ، آرشه و شولدر عرضه میشود طبق گفته سایت آمازون صدای این ویولن تضمینی هست و هیچگونه خش در صدای آن دیده نمیشود ۳ – ویولن الکتریکی سیسیلو مدل ۴/۴ CEVN-2BK این ویولن زیبا در رنگ های مختلف عرضه میشود همراه با ویولن آرشه ، کیف محافظ ، کلیفن ، میکروفون عرضه میشود سایت آمازون قیمت این ساز را ۱۲۰ دلار اعلام کرده است ۴ – ویولن الکتریکی یاماها مدل SV-130 Concert این ویولن با قیمت ۲۰۰۰ دلار در فروشگاه آمازون به فروش میرسد قیمت این سایت کمی گران است اما در عوض صدای بسیار زیبا و با کیفیتی دارد و همین امر باعث میشود نوازندگان حرفه ای این ساز را انتخاب کنند این ساز با کیت کامل ارائه میشود ۵ – ویولن الکتریکی بانل مدل Edge همانند ویولن های دیگر میتوانید این ساز را با قیمت ۳۰۰ دلار از فروشگاه آمازون در یافت کنید این ویولن نیز با کیت کامل و تضمین کیفیت آمازون ارائه میشود این ساز مناسب ویلنیست های مبتدی و نیمه حرفه ای و حرفه ای میباشد همچنین طراحی بسیار زیبایی دارد که رنگهای متنوع یزبایی ساز را دو چندان میکند

گالری تصاویر �������� ���������� ���������� ������ تاج بخش