66433301 (021)

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور آموزشگاه سه تار , تار و سنتور در محدوده میدان توحید آموزشگاه موسیقی تاج بخش است.
کلیه ساز های ایرانی و سنتی نظیر سه تار , تار و سنتور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به صورت حرفه ای و تخصصی تدریس می شود.
تار و سه تار در گروه سازهای زهی ایرانی-سنتی هستند که نوای خوش زخمه های آن ها بسیاری از مارا به سمت یادگیری شان سوق داده است.صدای ساز تار و سه تار بسیار به یکدیگر نزدیک است و شاید شما به عنوان یک مخاطب عام موسیقی با شنیدن صدای این ساز ها در کنار یکدیگر توانایی تشخیص و تمییز این دوساز را از یکدیگر نداشته باشید.ساختار ظاهری سه تار و تار با یکدیگر بسیار تفاوت دارد.تار دارای دو کاسه در قسمت پایین در دو اندازه بزرگ و کوچک است در حالی که سه تار از یک قسمت کاسه کوچک برخوردار است.جالب است بدانید که ساز سه تار در ابتدا دارای سه سیم بوده،بعد ها یک سیم به آن اضافه شده و سه تارها در حال حاضر 4 سیم دارند.
سنتور هم در گروه سازهای ایرانی زهی-کوبشی قرار میگیرد و در اموزشگاه موسیقی تاج بخش از مبتدی تا حرفه ای به هنرجویان عزیز آموزش داده می شود.
برای اطلاع از برگزاری دوره های آموزش سازهای تار و سه تار و سنتور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش با تلفن های تماس ما در ارتباط باشید.

کلیه ساز های ایرانی و سنتی نظیر سه تار , تار و سنتور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به صورت حرفه ای و تخصصی تدریس می شود.

خدمات آموزشگاه سه تار , تار و سنتور تاج بخش

آموزشگاه موسیقی تاج بخش با فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حرفه ای موسیقی,هنرجویان زیادی را در این سال ها هنر آموخته است.تمامی ساز ها که شامل ساز های ایرانی و ساز های غربی یا کلاسیک می شوند در آموزشگاه موسیقی تاج بخش توسط اساتید برجسته حوزه موسیقی به صورت آکادمیک تدریس می شود.سازهای ایرانی و سازهای غربی یا کلاسیک که در انواع ساز های کوبه ای,ساز های بادی,ساز های زهی و ساز های کلاویه ای(کلید دار) هستند بنابر انتخاب و استعداد هنرجو در آموزشگاه موسیقی تاج بخش انتخاب می شود.

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور - تار در گستره سازهای ایرانی زهی قرار می گیرد که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش سازهای ایرانی به هنرجویان علاقه مند تدریس می شود.در ساخت ساز تار از چوب، پوست، استخوان، زه ( روده تابیده چهارپایان) و فلزاستفاده می شود و طول کلی آن حدود ۹۵ سانتی متر است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود. از بهترین نوازنده های تار در عصر امروز ما استاد حسین علیزاده هستند. استاد مظاهری مدرس ساز تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی ، از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور - ساز دف یکی از ساز های کوبه ای در موسیقی ایرانی است که از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود.ساختار ظاهری دف شامل کمانه,پوستی,قسمت شستی,حلقه ها و گل میخ می شود.تمامی قسمت های مربوط به ساز دف در انواع مختلفی ساخته شده اند.ساز دف از ساز های کوبه ای با قدمت ایرانی است و همانطور که در تاریخ عرفان و تصوف آمده است ازارکان اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان و مجالس سماع بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند.ساز دف شبیه به ساز دایره است اما از آن بزرگتر بوده دارای صدایی بم تر است. استاد حدادی مدرس ساز دف در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد حدادی از شاگردان استاد کامکار بوده و سال ها سابقه نوازندگی تخصصی دف را در رزومه حرفه ای خود دارند.ایشان درکنسرت های بسیاری که در ایران و سایر کشور ها برگزار می شود ،همراه با گروه های مختلف در زمینه نوازندگی دف همکاری داشته اند.

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور - سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا رواج داشته است.ساز سه تار در گروه سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به ساز سه تار «اوتار» نیز می‌گویند. سه تار را از خانواده تنبور دانسته اند و امروزه در مقایسه به تار نزدیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند. سه‌تار در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های(دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می نوازند. استاد مظاهری مدرس ساز سه تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور - کَمانچه یکی از سازهای اصیل ایرانی است که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش ساز های ایرانی توسط اساتید متبحر و مجرب حوزه موسیقی تدریس می شود. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. شیوه نواختن این ساز به این صورت است که نوازنده در حالت نشسته پایهٔ کمانچه را روی زمین یا صندلی یا زانو قرار می‌دهد و به وسیله کمانه آن را می‌نوازد. ساز در موقع اجرا کمی حول محور خود می‌چرخد و همین عمل تماس کمانه با سیم‌ها را آسان‌تر می‌کند. نوازنده ساز را به‌طور قائم در دست چپ می‌گیرد و انگشتان همان دست را روی دسته بر روی سیم‌ها می‌لغزاند و کمانه را با دست راست به روی سیم‌ها می‌کشد.برای آشنایی بیشتر با ساز کمانچه می توانید نمونه هایی از کمانچه نوازی های استاد کیهان کلهر را بشنوید و از صدای روحانی و آسمانی آن لذت ببرید.

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور - ساز تنبور یکی دیگر از ساز های ایرانی است که در بخش آموزشی سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به هنرجویان علاقه مند به موسیقی ایرانی و سنتی تدریس می شود. تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. تنبوردسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. استاد مظاهری مدرس ساز تنبور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند.

مطالب و مقالات آموزشگاه سه تار , تار و سنتور

آموزش کلیه ساز های کلاسیک غربی و کلاسیک اعم از ارگ ، پیانو ، پرکاشن ، ساکسیفون ، آکوردئون ، کاخن ،تومبا و... و کلیه سازهای ایرانی اعم از تار ، تنبک ، سنتور ، سه تار ، کمانچه ، دایره و ...

آموزشگاه سه تار , تار و سنتور - قسمت‌های مختلف سه‌تار: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر از چوب ساخته می‌شود • کاسه طنینی سه تار: کاسه طنینی از اجزای سه تار می باشد که کاسه‌ای گلابی شکل و از جنس چوب است و روی دهنه آن صفحه چوبی قرار دارد. کاسه سه تار را هم یک تکه و هم از ترک‌های به هم متصل شده چوب می‌سازند و به منظور زیبایی گاهی طرح‌هایی با صدف یا استخوان روی آن نصب می‌کنند. کاسه سه تار از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور است ولی کوچک‌تر از آنها و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. • صفحه رو: صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌کنند که خروج صدا را از کاسه طنینی سه تار میسر می‌سازد. • خرک سه تار: خرک نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتی متر و ارتفاع 7 میلی متر است. سطح زیرین مسطح آن روی صفحه قرار می‌گیرد. روی خرک سه تار شیارهایی وجود دارد که سیم از روی آن عبور کرده و از هم جدا نگه داشته می‌شود. • دسته سه تار: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر به قطر تقریبی 2.5 و طول 40 تا 50 سانتی متر از چوب ساخته می‌شود. روی دسته سه تار مسطح و پشت آن نیم دایره است و پرده‌ها روی آن بسته می‌شوند. دسته سه تار از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل می‌شود. • پرده سه تار: پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌های سه تار ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است. شایان ذکر است امروزه به مدد دیدگاه متجدد اساتید ساخت سه‌تار نظیر استاد محمدرضا ژاله استفاده از پرده هایی از جنس نایلون کمک با ارزشی به نوازندگان سه تار به حساب می‌آید. چرا که این جنس پرده اولا حرکت دست نوازنده سه‌تار را به روی دسته را آسان تر نموده ثانیا اجرای تکنیک ویبره (لرزش) با دست چپ را میسرتر از قبل نموده و ثالثا هیچگونه تغییری بر رنگ صوتی سه‌تار ندارد. • شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز سه‌تار قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک سه تار در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد. • سرپنجه سه تار: سر پنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و تعداد 4 گوشی دو به دو در طرفین آن قرار گرفته‌اند. گاهی داخل سر پنجه را به طرف بیرون خالی می‌کنند و سیم‌ها مثل سیم‌های تار بسته می‌شوند. گاهی نیز ممکن است سر پنجه در امتداد دسته ساخته شود. در این صورت سیم‌ها به طرف بیرون سرپنجه به دور گوشی‌ها بسته می‌شوند. • سیم گیر: سیم گیر از دیگر اجزای ساز سه تار می باشد که قطعه‌ای است چوبی و گاهی از جنس استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود و گره سیم‌ها به شیار روی آن می‌افتند. • تعداد و جنس سیم‌های سه تار : سه تار دارای 4 سیم فلزی با ضخامت‌های متفاوت است. سیم چهارم سه تار را مشتاق علیشاه به آن اضافه کرده است و برخی این سیم را به نام سیم مشتاق می‌شناسند. سیم یکم یا سیم سفید سه‌تار که از جنس فولاد است. سیم دوم یا سیم زرد سه‌تار نیز از جنس برنز است. سیم سوم یا سیم مشتاق یا زنگ که دقیقا هم‌جنس و هم اندازهٔ سیم یکم است. سیم چهارم سه‌تار که آن هم زرد رنگ است و از دیگر سیم‌ها قطورتر است. • گوشی: سیم سه‌تار از یک طرف به سیم‌گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز سه‌تار بسته می‌شود. با پیچاندن گوشی‌ها ساز سه‌تار کوک می‌شود.