66433301 (021)

آموزشگاه موسیقی نواب

آموزشگاه موسیقی تاج بخش با ارائه و برگزاری دوره های آموزش موسیقی به صورت تخصصی با اساتید مجرب موسیقی از شناخته شده ترین آموزشگاه موسیقی محدوده نواب محسوب می شود.

خدمات آموزشی تاج بخش

آموزشگاه موسیقی تاج بخش با فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حرفه ای موسیقی,هنرجویان زیادی را در این سال ها هنر آموخته است.تمامی ساز ها که شامل ساز های ایرانی و ساز های غربی یا کلاسیک می شوند در آموزشگاه موسیقی تاج بخش توسط اساتید برجسته حوزه موسیقی به صورت آکادمیک تدریس می شود.سازهای ایرانی و سازهای غربی یا کلاسیک که در انواع ساز های کوبه ای,ساز های بادی,ساز های زهی و ساز های کلاویه ای(کلید دار) هستند بنابر انتخاب و استعداد هنرجو در آموزشگاه موسیقی تاج بخش انتخاب می شود.

تار در گستره سازهای ایرانی زهی قرار می گیرد که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش سازهای ایرانی به هنرجویان علاقه مند تدریس می شود.در ساخت ساز تار از چوب، پوست، استخوان، زه ( روده تابیده چهارپایان) و فلزاستفاده می شود و طول کلی آن حدود ۹۵ سانتی متر است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود. از بهترین نوازنده های تار در عصر امروز ما استاد حسین علیزاده هستند. استاد مظاهری مدرس ساز تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی ، از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا رواج داشته است.ساز سه تار در گروه سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به ساز سه تار «اوتار» نیز می‌گویند. سه تار را از خانواده تنبور دانسته اند و امروزه در مقایسه به تار نزدیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند. سه‌تار در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های(دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می نوازند. استاد مظاهری مدرس ساز سه تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

ساز تنبور یکی دیگر از ساز های ایرانی است که در بخش آموزشی سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به هنرجویان علاقه مند به موسیقی ایرانی و سنتی تدریس می شود. تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. تنبوردسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. استاد مظاهری مدرس ساز تنبور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند.

مطالب و مقالات موسیقی

آموزش کلیه ساز های کلاسیک غربی و کلاسیک اعم از ارگ ، پیانو ، پرکاشن ، ساکسیفون ، آکوردئون ، کاخن ،تومبا و... و کلیه سازهای ایرانی اعم از تار ، تنبک ، سنتور ، سه تار ، کمانچه ، دایره و ...

انواع سنتور -سنتور لاکوک نوع دیگر از سنتور که امروزه رواج یافته است سنتور لاکوک است که از آن بیشتر اوقات در تک‌نوازی‌ها و بداهه نوازی ها استفاده می‌شود و در مقایسه با سنتور سُل کوک صدای زیرتری دارد و از نظر کوک نیز یک پرده بالاتر ازسنتور سُل کوک می‌شود این سنتور نیز از نوع 9 خرک می‌باشد. کلاف جلو 80 سانت، کلاف عقب 33 سانت، قطرسنتور 26 سانت، ضخامت چوب کلاف 15 تا 16 میلیمتر و ضخامت صفحه از نوع معمول کمتر است. – سنتور سی‌کوک نوع دیگر سنتور سی‌کوک نام دارد که ابعاد آن از سنتور لاکوک نیز کمتر است. – سنتور کروماتیک نوع دیگر، سنتور کروماتیک نامیده می‌شود که دارای سه اکتاو و نیم است و در کارهای ارکستری از آن استفاده می‌شود. کلیه سیم های این سنتور سه تایی است (به استثناء هشت خرک سمت راست زرد) و نت‌خوانی این نوع ساز با کلید سُل و روی خط دوم حامل نوشته می‌شود.

از نوازندگان معروف سنتور می توان فرامرز پایور را نام برد. از نوازندگان نامدار و قدیمی سنتور می‌توان محمدصادق خان، علی‌اکبر شاهی، سماع حضور، حبیب سماعی، حسین صبا، ابوالحسن صبا و از نوازندگان دهه‌های اخیر سنتور می‌توان فرامرز پایور، پرویز مشکاتیان، داریوش صفوت، حسین ملک، فضل‌الله توکل، منصور صارمی، مجید نجاحی، مجید کیانی، ارفع اطرایی، سوسن دهلوی، رضا شفیعیان، پشنگ کامکار، جواد بطحایی، اردوان کامکار، سیامک آقایی، حسین پرنیا را نام برد. از سازندگان مشهورسنتور می‌توان به مهدی ناظمی و داریوش سالاری اشاره کرد. انواع سنتور در ایران سنتور سُل‌کوک و لاکوک رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین سنتور در ایران محسوب می‌شود و مدرسین سنتور استفاده از آن را به هنرجویان خود توصیه می‌کنند. اما به غیر از این نوع رایج، انواع دیگری از سنتور در ایران ساخته و استفاده می‌شوند که از نظر ابعاد کلاف و تعداد خرک‌ها و … با نوع رایج متفاوت هستند. از جمله سنتورهای 10 ، 11 و 12 خرک از این قبیل هستند. انگیزه برای استفاده از این نوع سنتورهای غیرمعمول براساس تجربه شخصی نوازنده می‌باشد اما سهولت کار با این سنتورها و امکان اجرای چند دستگاه در یک مرحله کوک سنتور با استفاده از خرک‌های اضافی و جابه‌جا کردن آنها از جمله انگیزه ها برای این کار ذکر شده‌اند. وقتی ازسنتور 12 خرک صحبت به میان می‌آید بدین معنی است که در هر ردیف از خرک‌های زرد و سفید 12 خرک وجود دارد به عبارت دیگر در مجموع 24 خرک وجود دارد. روش کوک کردن این نوع سنتورها با سنتورهای 9 خرک کاملا متفاوت است.

تاریخچه سنتور سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود؛ کهن‌ترین نشانه‌ای که از ساز سنتور بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگداشت آشور بانیپال بر پا شده، سازی که همانندی زیادی به سنتور دست ورزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود. سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای ایران به شمار می‌رود برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان‌که امروزه گونه‌های مشابه ساز سنتور در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود. بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دست ورزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان‌که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتوربه جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دست ورزی است. برخی معتقدند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که سنتور طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.

ساز سنتور دارای صوتی شفاف و بلورین بوده و قابلیت تکنوازی و هم‌نوازی را به خوبی دارد. محدوده صدادهیسنتور کمی بیش از 4 اکتاو است و از این نظر سنتور یکی از گسترده‌ترین سازهای ایرانی است. برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، سنتور، یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران ساز سنتور سنتور یکی از سازهای زِهی- ضربه‌ای (مضرابی) است که دارای شکل کاملاً منظم و هندسی می‌باشد. سنتور از یک جعبه تشدید صدا به شکل ذوزنقه تشکیل شده است که بلندترین ضلع موازی آن نزدیک به نوازنده و دو ضلع با طول برابر، دو ضلع موازی را به شکل مورب قطع می‌کنند. بلندترین ضلع در سنتورهای معمولی 90 سانتی‌متر و کوچک‌ترین ضلع سنتور (دور از نوازنده) 35 سانتی‌متر و اضلاع مورب کناری 38 سانتی‌متر می‌باشند. ارتفاع جعبهسنتور در حدود 8 تا 10 سانتی‌متر است و تمام سطوح جعبه سنتور از چوب (عمدتاً چوب گردو و سرو) ساخته می‌شود. روی سطح سنتور دو حفره به شکل گُل وجود دارد که علاوه بر زیبایی ظاهری ساز، در نرمی، لطافت و شفاف شدن صدای سنتور نیز نقش زیادی دارد. محدوده صدادهی سنتور کمی بیش از 4 اکتاو است و از این نظر سنتور، یکی از گسترده‌ترین سازهای ایرانی است. سنتور دارای صوتی شفاف و بلورین بوده و قابلیت تکنوازی و هم‌نوازی را به خوبی دارد.

کمانچه نوازی وقتی به آثار برجای مانده از استادان قدیم کمانچه گوش می دهیم حتی اگر هیچ اطلاع فنی از موسیقی نداشته باشیم متوجه اختلاف با آنچه امروزه رواج دارد می شویم که از طریق مقایسه می توان موارد اختلاف را بررسی کرد . تا چندی پیش که امکان دسترسی به آثار صوتی از نوازندگان قدیم کمانچه برای عموم میّسر نبود سند مستدّل و محکمی برای اطلاع از شیوه کمانچه نوازی استادان قدیم در دست نبود و فقط تا حدودی آنهم بصورت تغییر یافته و تحریف شده در اجرای نوازندگانی که اجرای استادان قدیم را دیده بودند و سازشان را شنیده بودند باقی مانده بود . ولی امروزه خوشبختانه به اهتمام کلکسیونه های صفحات قدیمی و ناشران این قبیل آثار امکان دسترسی برای همگان میسر می باشد که جای تقدیر و تشکر دارد . بطور کلی سه مورد را می توان بررسی و مقایسه نمود —کمانچه استادان قدیم که براساس موسیقی دستگاهی شکل می گرفته. –ردیف ویلن صبا که بر اساس گامهای نوین وزیری و خالقی و تئوری غربی و تکنیک های ساز ویلن شکل گرفته . –کمانچه نوازی جدید که بعد از تاثیر ویلن شروع می شود . موارد اختلاف مکتب قدیم و جدید: بطور کلی موارد ذیل را می توان در گذشته و حال بررسی و مقایسه نمود – صوت ساز ( سونوریته – صدا دهی – جنس صدا ) – کوک ( کوک کلی و چگونگی استفاده از پرده ها – پرده بندی ) – تکنیک هایی که برای اجرای جملات موسیقی استفاده می شود ( شیوه اجرا ) – مختصات فیزیکی ( اندازه ساز – شکل پایه ، سیم گیر – پوست – خرک ) – طرز نشستن و حالت اجرا

پیانو یکی از سازهای صفحه‌کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های آن تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده‌شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کنندهٔ صدای آن‌ها را دارد. بر اساس تعريف ويكي پديا پیانو به عنوان مادر سازها و کامل‌ترین ساز نیز شناخته می‌شود؛ علت نسبت دادن این لقب‌ها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید می‌کنند. پیانو در شکل فعلی‌اش بیش از هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز می‌باشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خواننده‌ها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند. پیانو به شکل مدرن را بارتولومئو کریستوفوری در سال ۱۷۰۹ در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد. قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمی‌تر به نام هارپسیکورد (Harpsichord)استفاده می‌شد.

گیتار کلاسیک(Classical Guitar) یا گیتار اسپانیایی(Spanish Guitar) یک عضو از خانواده ی گیتار است که بیشترین کاربرد را در بین اعضای این خانواده دارد. بدنه ی این گیتار از جنس چوب و توخالی بوده و تعداد سیم های آن عدد شش است.(سه سیم پایین از جنس نایلون و سه سیم بالا فنری هستند.)جنس،فرم و ساختار بدنه ی گیتار های کلاسیک متفاوت هستند، با این حال امروزه تمامی گیتارهای کلاسیک با دو فرم “گیتار کلاسیک تاریخی” و ”گیتار کلاسیک مدرن” شناخته می شوند. گیتار کلاسیک تاریخی به خودی خود شامل چندین فرم مختلف است، در واقع تمامی فرم هایی که در طول تاریخ وجود داشته‌اند با نام فرم گیتار کلاسیک تاریخی شناخته می شوند.مثال: گیتار باروک.(در مطالب بعدی فرم های مختلف گیتار کلاسیک تاریخی را بررسی می کنیم.) امروزه تقریبا تمامی کیتارهای کلاسیک با فرم گیتار کلاسیک مدرن ساخته می شوند، یعنی همه ی گیتارهایی که ما و شما استفاده می کنیم با این فرم ساخته می شوند. این فرم توسط سازنده ای با نام آنتونیو تورس خورادو(Antonio Torres Jurado) در اواخر قرن ۱۹ میلادی ساخته شد و به تولید عمده رسید. گیتار کلاسیک یا با پیک نواخته می شود یا با پنجه(معمولا با ناخن و در موارد بسیار کمی با نوک انگشتان.) این گیتار همچون پیانو، به نوازنده امکان اجرای اثرهایی با بافت کنترپوانتیک(Counterpointic) با ملودی‌های پیچیده و همچنین اثرهایی با بافت هارمونیک(Harmonic)با توانایی اجرای چندین نت در یک زمان را می‌دهد. به همین دلیل این ساز، به عنوان سازی تک‌نواز (Soloist)، شناخته می شود. گیتار کلاسیک را بمانند بقیه ی گیتار ها به اشکال مختلف می توان کوک کرد، با این حال اکثر نوازنده ها از کوک استاندارد(Standard Tuning) استفاده می کنند. گیتار کلاسیک در سبک های کلاسیک(Classic)، جز(Jazz)، راک(Rock)، پاپ(Pop) و دیگر سبک ها کاربرد گسترده ای دارد. این گیتار با اندکی اختلاف در سبک و هنر فلامنکو با نام گیتار فلامنکو شناخته می شود. این گیتار از گیتار کلاسیک مدرن مشتق شده است و از نظر ظاهری تفاوت چندانی با گیتار کلاسیک ندارد، فرق این دو گیتار در جنس چوب بدنه، ساختار و صدای ساز می باشد. در گیتار فلامنکو بر خلاف گیتار کلاسیک از یک صفحه ی اضافی با نام گلپیدور(Golpeador) استفاده می شود که به طور معمول از جنس پلاستیک است. هدف از اضافه کردن گلپیدور محافظت از چوب بدنه در برابر تکنیک گلپ(Golpe)(نوعی تکنیک که با نوک انگشتان به بدنه ی گیتار ضربه می زنند) است.

حقایقی جالب درباره پیانو 1. نام پیانو مخفف کلمه ایتالیایی پیانو فورته (Piano et forte) می‌باشد. این کلمه از دو بخش تشکیل شده است: پیانو به معنی «ملایم» و فورته به معنی «با صدای بلند». این اسم به خوبی بیان‌گر قابلیت بالای این ساز در تولید صداهای گوناگون و متنوع از ملایم و نرم تا قوی با موج بالا می‌باشد. 2. حدود ۱۲۰۰۰ قطعه در ساختمان یک پیانوی آکوستیک به‌کار رفته‌اند که حدود ۱۰۰۰۰ عدد از این قطعات متحرک هستند. قطعات بسیار ریزی که کارکردن دقیق و بی نقص همه آن‌ها برای اجرای درست و با کیفیت یک پیانو لازم و حیاتی است. کوچکترین خللی در اجرای هر کدام از این قطعات می‌تواند منجر به کاهش شدید کیفیت صدای تولید شده توسط پیانو شود. 3. پیانو را مادر همه سازها یا سلطان سازها نامیده‌اند. علت آن نیز به این موضوع برمی‌گردد که پیانو قادر است محدوده بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید کرده و ملودی و هارمونی یک قطعه را به‌طور هم‌زمان اجرا کند. 4. امروزه تنها سه عدد از پیانوهای ساخت کریستافوری در جهان موجود است. پیانو تولید ۱۷۲۲، موزه ملی رم در بخش سازهای مختلف موسیقی پیانو چهار اکتاوه تولید ۱۷۲۰، موزه متروپولیتن در نیویورک پیانو چهار و نیم اکتاوه تولید ۱۷۲۶، موزه سازهای مختلف موسیقی در لایپزیگ آلمان 5. اولین پیانو عظیم ساخته شده در جهان Challen Concert Grant نام داشته و توسط یک تیونر ۲۱ ساله نیوزلندی به نام Adrian Mann ساخته شده است. ساخت این پیانوی بزرگ چهار سال به طول انجامید. پیانویی با بیش از یک تن وزن، نزدیک به ۶ متر طول و نیروی تنش سیم حدود ۳۰ تن در هنگام اجرا. هرچند در سال‌های اخیر عنوان بزرگ‌ترین پیانو به پیانوی دست‌ساز معمار لهستانی به نام Daniel Czapiewski تعلق گرفته است. این طراح موفق به ساخت پیانوی بزرگتری به وزن دو تن و طول بیش از ۶ متر شده است. پیانویی که برای اولین بار توسط پیانیست معروف Leszek Mozdzer در یک میهمانی خصوصی نواخته شد. 6. اولین صادرات پیانو در سال ۱۸۴۴ توسط یک آمریکایی به نام Jonas Chickering به کشور هند صورت گرفت. 7. قبل از اختراع پلاستیک از عاج فیل برای روکش کلیدهای سفید پیانو استفاده می‌شد. 8. پیانوهای گرند از اکشن سریع‌تری نسبت به پیانوهای دیواری برخوردارند. وجود اهرم تکرار در پیانوهای گرند به پیانیست این امکان را می‌دهد در شرایطی که چکش هنوز در نیمه راه مسیر بازگشت است، بتواند برای نواختن همان نت اقدام کند. در صورتی که در پیانوهای دیواری پیانیست باید صبر کند تا چکش مسیر بازگشت را به‌ طور کامل طی کرده و در حالت اولیه یا rest قرار بگیرد. 9. در هر پیانوی آکوستیک حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ رشته سیم وجود دارد و هر یک رشته سیم حدود ۷۲ کیلوگرم کشش را طی اجرای قطعه تحمل می‌کند. در نهایت مجموع کششی که به بدنه پیانو تحمیل می‌شود حدود ۱۸ هزار کیلوگرم خواهد بود. 10. هر پیانوی گرند به‌طور متوسط دارای وزنی معادل ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد. یعنی وزنی مشابه یک موتورسیکلت یا خودروی کوچک. 11. گران‌قیمت‌ترین پیانوی موجود در جهان یک پیانوی گرند ساخته شده از جنس کریستال و تولید شرکت کانادایی Heintzman می‌باشد. این پیانو توسط لنگ لنگ (Lang Lang) پیانیست معروف چینی در افتتاحیه المپیک ۲۰۰۸ نواخته شد و پس از آن به مبلغ ۳.۲۲ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد. یک شهروند چینی به طور متوسط باید ۲۲۳ سال کار کند تا قادر به خرید این پیانو باشد. 12. در بیستمین فستیوال بین‌المللی مجسمه یخی در سال ۲۰۰۴ یک پیانوی تمام یخ توسط هنرمندان مجسمه ساز ساخته شد. 13. طولانی‌ترین کنسرت پیانو جهان توسط یک موسیقیدان لهستانی به نام Romuald Koperski اجرا شد و حدود ۱۰۳ ساعت و ۸ ثانیه به طول انجامید. 14. تعداد کلیدهای تمامی پیانوهای امروزی لزوما ۸۸ عدد نیست. این تعداد در پیانوهای خاص با اهداف آهنگ‌سازی یا برگزاری کنسرت‌های خیلی بزرگ به منظور اجراهای بیشتر و گسترده‌تر اصوات افزایش می‌یابند. به عنوان مثال اجرای قطعاتی که توسط آهنگ‌ساز معروف باخ نوشته شده به پیانویی با بیش از ۸۸ کلاویه نیاز دارد. بوزندورفر یکی از شرکت‌های تولید پیانو با ساخت پیانوهای خاص شمرده می‌شود. پیانوهای ساخت این شرکت عموما از ۹۷ عدد کلاویه بهره می‌برند تا برای اجرای کنسرتی مورد مناسب‌تری باشند.