66433301 (021)

09126433301

گروه نوازی

گروه نوازی گروه نوازی باعث ارتقا روحیه کار گروهی و هم چنین افزایش سطح اعتماد به نفس در هنرجویان می شود.
گروه نوازی کودکان تاثیر به سزایی در پیشرفت مهارت در نواختن ساز شان دارد. در آموزشگاه تاج بخش گروه نوازی در دو سطح آموزش گروه نوازی کودکان مبتدی و پیشرفته ، بعلاوه ی گروه نوازی بزرگسالان برگزار می شود. آموزشگاه موسیقی تاج بخش بنابر نیاز هنرجویان عزیز برای آشنایی با اجراهای صحنه ای و برگزاری کنسرت ها دوره های آموزشی گروه نوازی را درسبک های مختلف دنبال می کند.

گروه نوازی بصورت کلاس گروه نوازی در سطح گروه نوازی کودکان نیز برگزار می شود . کنسرتی برای گروه نوازی هنرجویان تاج بخش در آموزشگاه برگزار می شود.

خدمات گروه نوازی تاج بخش

آموزشگاه موسیقی تاج بخش با فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حرفه ای موسیقی,هنرجویان زیادی را در این سال ها هنر آموخته است.تمامی ساز ها که شامل ساز های ایرانی و ساز های غربی یا کلاسیک می شوند در آموزشگاه موسیقی تاج بخش توسط اساتید برجسته حوزه موسیقی به صورت آکادمیک تدریس می شود.سازهای ایرانی و سازهای غربی یا کلاسیک که در انواع ساز های کوبه ای,ساز های بادی,ساز های زهی و ساز های کلاویه ای(کلید دار) هستند بنابر انتخاب و استعداد هنرجو در آموزشگاه موسیقی تاج بخش انتخاب می شود.

گروه نوازی - تار در گستره سازهای ایرانی زهی قرار می گیرد که در آموزشگاه موسیقی تاج بخش در گروه آموزش سازهای ایرانی به هنرجویان علاقه مند تدریس می شود.در ساخت ساز تار از چوب، پوست، استخوان، زه ( روده تابیده چهارپایان) و فلزاستفاده می شود و طول کلی آن حدود ۹۵ سانتی متر است. در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود. از بهترین نوازنده های تار در عصر امروز ما استاد حسین علیزاده هستند. استاد مظاهری مدرس ساز تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی ، از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

گروه نوازی - ساز دف یکی از ساز های کوبه ای در موسیقی ایرانی است که از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود.ساختار ظاهری دف شامل کمانه,پوستی,قسمت شستی,حلقه ها و گل میخ می شود.تمامی قسمت های مربوط به ساز دف در انواع مختلفی ساخته شده اند.ساز دف از ساز های کوبه ای با قدمت ایرانی است و همانطور که در تاریخ عرفان و تصوف آمده است ازارکان اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان و مجالس سماع بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند.ساز دف شبیه به ساز دایره است اما از آن بزرگتر بوده دارای صدایی بم تر است. استاد حدادی مدرس ساز دف در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد حدادی از شاگردان استاد کامکار بوده و سال ها سابقه نوازندگی تخصصی دف را در رزومه حرفه ای خود دارند.ایشان درکنسرت های بسیاری که در ایران و سایر کشور ها برگزار می شود ،همراه با گروه های مختلف در زمینه نوازندگی دف همکاری داشته اند.

گروه نوازی - سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا رواج داشته است.ساز سه تار در گروه سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش تدریس می شود. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به ساز سه تار «اوتار» نیز می‌گویند. سه تار را از خانواده تنبور دانسته اند و امروزه در مقایسه به تار نزدیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند. سه‌تار در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های(دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می نوازند. استاد مظاهری مدرس ساز سه تار در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند. استاد شاکری از دیگر اساتید آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای تدریس ساز تار و سه تار به هنرجویان هستند. ساز تخصصی ایشان تار و سه تار است و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ایرانی،آموزش موسیقی به کودکان و گرافیک دنبال نموده اند.

گروه نوازی - ساز تنبور یکی دیگر از ساز های ایرانی است که در بخش آموزشی سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی تاج بخش به هنرجویان علاقه مند به موسیقی ایرانی و سنتی تدریس می شود. تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. تنبوردسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. استاد مظاهری مدرس ساز تنبور در آموزشگاه موسیقی تاج بخش هستند.استاد مظاهری تحصیلات خود را در زمینه موسیقی گذرانده اند و با بیش از 18 سال سابقه تدریس ساز های زهی از بهترین های تدریس سازهای زهی ایرانی به حساب می آیند.استاد مظاهری از شاگردان آقای ظریف بوده واز بهترین شاگردان ایشان محسوب می شوند.

مطالب و مقالات گروه نوازی

آموزش کلیه ساز های کلاسیک غربی و کلاسیک اعم از ارگ ، پیانو ، پرکاشن ، ساکسیفون ، آکوردئون ، کاخن ،تومبا و... و کلیه سازهای ایرانی اعم از تار ، تنبک ، سنتور ، سه تار ، کمانچه ، دایره و ...

گروه نوازی - تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. آموزش تنبور یکی از سازهای زهی است که در آن سیم‌ها از روی دسته‌ای بلند و کاسه‌ای عبور کرده‌است و با ضربه انگشتان به صدا درمی‌آید. تنبور را بعضی تنبوره نیز گفته اند و معرب این ساز طنبور است، ولی بهتر است با همان املای ایرانی تنبور نوشته شود. امروزه در آموزش تنبور می‌توان به ساز محلی با دسته‌ای بلندتر و کاسه‌ای بزرگتر و منحنی تر از سه‌تار دارای دو یا سه سیم و چهارده پرده که به فاصله اکتاو در ساز پرده‌ بندی شده، تعبیر نمود. ویژگی‌های اجرایی آن در دوتار مشهود نیست. در آموزش تنبور، ساز را با پنجه می نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سه‌تار که آنها نیز با انگشت(ناخن) به صدا در می‌آیند، است. تنبور ، دارای شخصیتی عرفانی و حماسی است و این ساز برای نواختن قطعات حماسی نیز استفاده می شود. در دوره های آموزش تنبور، ساز را با چهار انگشت دست راست و بدون استفاده از مضراب مصنوعی می‌نوازند و تکنیک‌های دست چپ آن شبیه دیگر سازهای زهی دسته دار مانند تار و سه تار است و مضراب‌های اصلی آن عبارتند از انواع مضراب راست، چپ و شُر انواع مضراب ریز، گل‌ریز، غنچه، دوچپ (دوتک) و … در طول سير و سفر تاريخي و فرهنگی تنبور در نقاط و نواحی مختلف نامها و شکلهای متفاوتی پيدا کرده است . به گمان قوی ميتوان گفت که اکثر سازهای زهی مضرابی از اين ساز کهن مشتق شده و کمال يافته اند و به عنوان مادر سازهای زهی مانند : تار ، سه تار ، عود ، دوتار ، گيتار ، ماندولين ، ديوان و …. شناخته شده است و در کرمانشاه و کردستان ايران رايج است و زينت مجالس عرفانی و محافل روحانی است . انواع تنبور به اسامی زیر خوانده شده: تنبور قوچانی ، شروانی ، بغدادی ، تيسفونی و انواع دو تار ، چگور ، قپوز و …. با شکلهای مشابه هنوز در بيشتر مناطق ايران حضور دارد . و آنطوری که در فرهنگنامه ها آمده در ايران باستان مصر و آشور اين ساز وجود داشته در آشور آنرا پاندورا ميخواندند و اين ساز دارای سه سيم بوده است و يونانيان تنبور را بصورت فاندورا اقتباس کرده و سپس بصورت پاندورا وارد زبان و منطقه اروپايي گرديده است . تنبور که مردمان حق بخصوص در کردستان و کرمانشاه قرنهای متمادی در نگاهداری آن و نعمات باستانی و اهورايي آن کوشيده اند ساز مذهبی و آييني آنها و همدم قلندران عارف وحق پرستان است بطوريكه قبل و بعد از نواختن دست و دستانش را می بوسند و بر ديده ميگذارند . آهنگ و نغمه های تنبور به صورت “مقامی” اجرا می شود و مانند كليه موسيقي های ايزان زمين دارای تمی موزون و بدون وزن و در بعضی مقامهای آن اوزان بصورت سنگين و فراخ ميباشد که بسيار کهنسال مينايد و قدمت و سابقه دور و دراز آنرا نشان ميدهد. کاسه تنبور بيضي شکل و دسته ای نسبتا بلند دارد . دارای ۱۳ الی ۱۴ و حداکثر ۱۵ دستان – پرده- بوده و فواصل آن نزديك به پرده و نيم پرده است و برخلاف سازهای موسيقي سنتی در اين ساز ربع پرده وجود ندارد و اين نشانگر اصالت و دست نخوردگی آن است . تنبور سازي است از خانواده آلات موسيقي رشته اي .آنگاه كه اين محفظه صوتي به تدريج شكل بيضي پيدا كرده و اندك اندك يك قسمت از دو قسمت باريك بيضي طويل تر و باريكتر شده و هنگامي نام بربط يا عود بر آن نهاده شده كه دسته ساز اندكي بلندتر شده و كاسه طنين ساز ، پر حجم تر گشته است در همين عصر است كه ساز ديگري آفريده شده است . بر اين ساز نيز در مناطق مختلف گيتي نامهاي گوناگون نهاده شده است . از جمله در ايران آن را تنبور ناميده اند . جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آموزش تنبور به صورت آموزش تنبور مبتدی یا آموزش تنبور تخصصی با آموزشگاه موسیقی تاج بخش در ارتباط باشید.

گروه نوازی - بسیاری از بزرگسالان علاقه دارند تا آموزش ساز را در آموزشگاه موسیقی فرابگیرند، اما نمی دانند باید از کجا شروع کنند. قبل از این که بخواهید آموزش ساز را فرابگیرید، باید آن ساز را انتخاب کنید! خبر خوش آن که یک بزرگسال راحتتر می تواند سازی متناسب با خود را برای شروع نوازندگی انتخاب کند زیرا علایق و سلیقه خود را بهتر می شناسد و دسترسی بیشتری به سازهای موجود دارد. در ادامه چندین مورد بیان شده است که با توجه به آنها می ­توانید انتخاب بهتری داشته باشید و به این زودی از انتخاب خود پشیمان نشوید! ۱- به چه نوع موسیقی علاقمندید؟ مثلا اگر شما کسی باشید که به موسیقی سنتی علاقمند است، درامز، با وجود این که سازی است که نواختنش جالب به نظر می رسد، انتخاب چندان درستی نخواهد بود. آموزش ساز نیازمند سرمایه گذاری مالی و زمانی است، بنابراین باید از سبک موسیقی که می خواهید فرابگیرید مطمئن شوید. برخی از سازها در سبکهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند و برخی کاربردی خاص در سبکی خاص دارند. به این نکته بسیار توجه کنید. ۲- در هنگام نوازندگی خود را در چه موقعیتهایی تصور می کنید؟ آیا دوست دارید در یک گروه نوازندگی کنید، یا علاقه دارید آهنگهای تکنوازی زیبا بنوازید؟ برای مورد اول شاید گیتار و یا سایر سازهای مضرابی گزینه خوبی باشند، و برای مورد دوم پیانو می تواند انتخاب خوبی باشد. ۳- محدودیت بودجه تان چقدر است؟ بسیاری از سازها محدوده های قیمتی گسترده ای دارند، اما برخی از آنها بسیار گران و یا بسیار ارزان هستند. ۴- فضایی که می خواهید در آن تمرین کنید چگونه است؟ آیا در یک آپارتمان با دیوارهای نازک زندگی می کنید یا در یک مزرعه در خارج از شهر؟ هر چه باشد باید بتوانید به راحتی با ساز خود تمرین کنید. ۵- یافتن یک استاد برای ساز مدنظرتان راحت است؟ برای بیشتر آموزش ساز ها می توان به راحتی استاد پیدا کرد، اما ممکن است برای بعضی از سازها در برخی مناطق پیدا کردن استاد چندان ساده نباشد. هر چه باشد، آموزش ساز به تنهایی و به صورت خودآموز خیلی دشوار است و ممکن است شما را از ادامه کار منصرف کند. ۶- قصد دارید چه زمانی را برای تمرین نوازندگی اختصاص دهید؟ اگر بخواهید که یک نوازنده حرفه ای و تمام عیار شوید، آموزش ساز کاری زمان بر خواهد بود. اما در زمان کمتری می توان تبدیل به یک نوازنده متوسط شد و این زمان بسیار وابسته به نوع ساز است. آموزش ساز هایی همچون سه تار و گیتار و رسیدن به سطحی معمولی زمان کمتری از شما خواهد گرفت تا آموزش ساز همچون کمانچه یا ویولن. ۷- محدودیتهای فیزیکی تان چیست؟ برای مثال اگر ظرفیت شش هایتان چندان زیاد نیست نباید به دنبال آموزش ساز همچون ساکسیفون باشید. محدودیت جسمی از عواملی است که درصورت رعایت نکردن، شما را خیلی زود از آموزش ساز منصرف خواهد نمود. ۸- آیا قصد دارید در حین نوازندگی آواز هم بخوانید؟ اگر قصد شما این است، تنبور، دوتار، گیتار و پیانو سازهای مناسبی برای این منظور هستند. هم نوع صدا و هم نحوه قرار گرفتن این سازها طوری است که شما را قادر می سازد هم نوازندگی کنید و هم خوانندگی! و در نهایت چند نکته: ۱- ساز خود را به دقت انتخاب کنید، اگر ساز خود را دوست نداشته باشید، هرگز نوازندگی را ادامه نخواهید داد. ۲- مدتی طول خواهد کشید تا بتوانید به حد قابل قبولی برسید، انتظارات خود را تعدیل کنید و در نظر داشته باشید که «تمرین مادر تمام مهارتهاست!» ۳- به این جمله که یادگیری ساز برای کودکان آسانتر از بزرگسالان است، توجه نکنید. از لحاظ ذهنی شاید کودکان آماده تر باشند، اما بزرگسالان تمرین کردن را بلندند و میدانند چکونه باید زمان را مدیریت کنند. برای کسب اطلاع بیشتر و مشاوره در زمینه آموزش ساز مورد نظر خود با آموزشگاه موسیقی تاج بخش تماس حاصل فرمایید.

گروه نوازی - مراحل آموزش سنتور از مهمترین بخش ­های آموزش در تمام سازهای موسیقی بخصوص آموزش سنتور، آشنایی با ساختار ساز انتخابی است. در آموزشگاه موسیقی تاج بخش برای آموزش سنتور هنرجو در ابتدا درباره­­ ساز سنتور می آموزد. در این مرحله آشنایی با ساختار فیزیکی ساز و چیدمان سیم ها بر روی بدنه ضروری است. ساز سنتور برخلاف بسیاری از سازها، با فاصله از بدن نوازنده قرار می­ گیرد. در این حالت آگاهی از استانداردهای نشستن صحیح مانند فاصله­ ساز از نوازنده و زاویه صحیح دست ها نسبت به ساز، برای هنرجویان نوپا که در دوره های آموزش سنتور شرکت کرده اند بسیار ضروری است. مضراب­ ها در سنتور مضراب سنتور از جنس چوب است. اگر به مضراب سنتور دقت کرده باشید، احتمالا ناحیه­ حلقه ای را در آن دیده اید. این قسمت محل قرارگیری انگشتان است و به نگه داشتن مضراب در دست کمک می­ کند. در قسمت جلوی مضراب معمولا از نمد استفاده می­ کنند که استفاده از نمد به نرم بودن وشفافیت صدا کمک بسیاری می­ کند. آموزش نت خوانی ونواختن نت ها یادگیری نت­ خوانی مشابه یادگرفتن حروف الفبا در زبان فارسی است. آموزش صحیح و استاندارد نت­ خوانی و ریتم، هنرجو را برای رسیدن به هدف نهایی (نواختن ساز) آماده می ­کند. این مرحله از مهمترین مراحل یادگیری سنتور است. در این جا هنرجو با دنیای موسیقی آشنا می شود و درک صحیح از ساختار ریتم و فواصل نت ها در موسیقی پیدا می کند. این مرحله یکی از مهمترین مراحل یادگیری در آموزش سنتور است و صبر و اشتیاق بالای هنر جو را می طلبد. یادگیری سنتور و اجرای قطعات موسیقی شیرین ­ترین بخش از آموزش سنتور، اجرای قطعات موسیقی توسط ساز است. پس از آموزش سنتور و ساختارهای لازم، اکنون هنرجو برای اجرای قطعات موسیقی ساده، آماده است. انتخاب صحیح و وسواس در انتخاب قطعات برای هنرجویان، تاثیر زیادی بر انگیزه و اشتیاق آنها در نوازندگی دارد و این یکی از تخصصی­ ترین قسمت ­های آموزش سنتور به روش اصولی است. استادان زبردست با سال­ها تجربه و روبرو شدن با شاگردان مختلف، بیشترین تاثیر را در تشویق هنرجویان به یادگیری سنتور و در نهایت لذت بردن از آموزش سنتور را دارند.

گروه نوازی - کشور ایران در پیشینه و شناسنامه خود همواره نام و نشان اساتید برجسته و مطرح جهانی را به ثبت رسانیده است. رشته های مختلف موسیقی در ایران دارای استعدادهای بی نظیری بوده و هست که نام استاد فرامرز پایور در بین نابغه های موسیقی ایران دیده می شود. در ادامه با سرگذشت این استاد و مهمترین فعالیتها و آثار استاد پایور آشنا می شوید. یکی از هنرمندان اصفهانی که در زمینه سنتور نوازی و آموزش سنتور سابقه ای درخشان دارد استاد فرامرز پایور می باشد. فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایور آموزش سنتور را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد. هنگامى که فرامرز پایور برای آموزش سنتور به کلاس درس استاد ابوالحسن صبا در خیابان ظهیرالاسلام رفت، سه سال از درگذشت آخرین بازمانده سنتورنوازان افسانه‌ای از نسل قدیم، استاد حبیب سماعی، می‌گذشت. فرامرز پایور یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت از آموزش سنتور وی بهره برد. وی از سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ به برگزاری دوره های آموزش سنتور در هنرستان عالی موسیقی ملی پرداخت . نحوه سنتورنوازی پایور، سبک جدیدی بود که کمی هم رنگ و لعاب سبک حبیب سماعی را به خود گرفته بود و آن هم به دلیل تعلیمات استاد صبا بوده است. البته استاد صبا در نوازندگی و آموزش سنتور مهارت و چیره دستی حبیب را نداشت ولی توانست از نظر اطلاعات پایه ای و شناخت ردیف موسیقی در آموزش سنتور پیشرفته کمکهای شایانی به استاد فرامرز پایور بنماید. استاد پایور به عنوان آهنگسازی تحصیل کرده که در نوازندگی سنتور به سبک و شیوه خاص خودش دست یافته بود هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سالها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنیا داشت. از دیگر ویژگی های سنتورنوازی فرامرز پایور می توان به کم و زیاد کردن و یا خفه کردن مناسب و به موقع صدای سنتور اشاره کرد که تبحر وی در آن، زبانزد خاص و عام است. استاد فرامرز پایور هیچگاه در اجرای یک قطعه، خود را دربند یک اکتاو نمی کند و همیشه تا حد امکان از تمام اکتاوها و قابلیتهای سنتور استفاده می کند. استاد فرامرز پایور در سال ۱۳۷۶ دچار سکته مغزی شد و از همان زمان کلیه فعالیتهای هنری و دوره های آموزش سنتور وی متوقف شده و در منزل به سر می برد. در سال ۱۳۸۶ و در آخرین تجلیلی که خانه موسیقی از وی کرد خواهر وی تندیس و لوح تقدیر را به نمایندگی از ایشان دریافت کرد.

گروه نوازی - پیانوهای رویال مزیت اغلب پیانوهای رویال، محدوده دینامیکی قوی تر، ساختار باز که صدا می تواند آزادانه در جریان باشد (که کنترل و توصیف بهتری را میسر می کند)، صدای غنی تر، تکرار سریع تر، عملکرد نرم تر (استفاده از نیروی جاذبه به جای فنر بازگرداننده)، پدال ملایم واقعی، صدای بهتر (قابلیت کوک دقیق تر) و ظاهر بسیار تاثیرگذار است. تنها استثنا، در کلاس رویال کوچک27 (اندازه ای کمتر از یک متر و 68 سانتی متر) است که صدای آن ها رضایت بخش نیست و ساز رویال واقعی نیست. بعضی از شرکت های سازنده، رویال های کوچکی را تولید کرده اند که کیفیت صدای مطلوبی دارند. رویال های بزرگ تر را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:رویال هنرجویی (اندازه ای کمتر از یک متر و 90 سانتی متر) و رویال کنسرتی (که اندازه آن به سه متر هم می رسد). رویال های کنسرتی محدوده دینامیکی28 بیشتر، کیفیت صدای بهتر، عملکرد فوق العاده و کنترل صدای بهتری دارند. در پیانوهای رویال نیاز به بررسی صدادهی چکش ها، بیشتر از پیانوهای دیواری است:در غیر این صورت صدای آن ها، بیش از حد تیز یا خشن می شود که دارنده آن ها ترجیح می دهد درب جعبه صدای پیانو را حین اجرا ببندد. البته از نظر تکنیکی نواختن با درب بسته پیانو هیچ مشکلی ندارد؛ اما افرادی که کمی وسواس دارند از این نوع تمرین دلسرد می شوند. برای اجرا در رسیتال29ها، درب پیانو را برای کیفیت صدای بهتر باز می گذارند. در نتیجه بهتر است قبل از اجرا در یک رسیتال، در منزل نیز با درب باز تمرین کنید. در اتاق ها و سالن های بزرگ برگشت صدای کمتری وجود دارد که در نتیجه غرش پرسر و صدایی را که در اتاق کوچک به وجود می آید، نخواهید شنید.

گروه نوازی - ساز تنبک از مهمترین سازهای کوبه ای – پوستی ایران به شمار می رود که در ارکستر ایرانی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. آموزشگاه موسیقی تاج بخش در این مقاله قصد دارد با معرفی و شناخت تنبک ، اطلاعات لازم در خصوص آموزش تنبک در زمینه های مختلف شما را بیشتر با آن آشنا کند . از آنجا که وزن در موسیقی ایرانی حائز اهمیت است، نقش این ساز در گروه های موسیقی ایرانی بسیار چشمگیر می باشد. امروزه علاقمندان زیادی را برای آموزش تنبک به خود جلب کرده است. این ساز به نوازنده این امکان را می دهد که از تمام انگشتان دو دست خود استفاده کند. لذا نوازندگی این ساز مستلزم قدرت بالای تکنیکی و متریکی می باشد. تاریخچه تنبک : اولین نمونه ضبط هایی که از این ساز در دست می باشد مربوط به زمان قاجار است (بین سال های ۱۲۵۸ تا ۱۲۹۳ ه ش آموزش تنبک در ایران رواج داشته است). ساز تنبک در چند دهه های گذشته پیشرفت قابل توجه ای داشته است به گونه ای که تبدیل به یک ساز تکنوازی شده است. تحولات تکنیکی : نوازندگان ساز تنبک در زمان قاجار از تکنیک های قابل ملاحظه ای برخوردار نبودند و این ساز بیشتر به عنوان یک ساز همراهی کننده با ساز تار، سنتور، کمانچه و … ایفای نقش می کرد. با ظهور استاد حسین تهرانی، تحولات چشمگیری هم از نظر تکنیک و هم از نظر متریک در این ساز صورت گرفت و اولین کتاب آموزش تنبک نوازی در این دوره نوشته شد. همچنین اولین گروه تنبک نوازی و تکنوازی تنبک در این زمان رخ داد. شناخت تنبک : ۱-دهانه بزرگ ۲-پوست ۳-تنه تنبک ۴-نفیر یا گلویی ۵-دهانه کوچک برخی از تنبک نوازان خود آموخته تاثیر گذار : منظور از تنبک نوازان خودآموخته ، نوازندگانی هستند که به طور مستمر یا حداقل یک دوره ۲ ساله شاگردی سینه به سینه نکرده اند و خود مشغول به آموزش تنبک بوده اند. بیشتر این نوازندگان یا مدت محدودی در نزد اساتید زمان درس گرفته اند و یا اینکه به وسیله آثار صوتی و تصویری به صورت خودآموخته آموزش تنبک دیده اند. برخی از تنبک نوازان خودآموخته عبارتند از : محمد اخوان ارژنگ کامکار مجید خلج پژمان حدادی نوید افقه محمدقوی حلم سعید رودباری

گروه نوازی - مواد مورد نیاز برای آموز آهنگسازی ، نخست چیزی ست که ایده هایتان را ضبط کند مثل ضبط کننده کاست، ضبط کننده مینی دیسک و میکروفون داخلی در کامپیوترتان و چیزی برای یادداشت برداری کردن از ترکیبتان مثل یک کاغذ موزیک و مداد و یا یک برنامه ی نوتیشن موزیک مثل Sibelius گام اول: سبک وقتی که وارد آموز آهنگسازی شدید ، تصمیم بگیرید که دوست دارید چه سبک موزیکی بنویسید، مثلا کلاسیک، راک، جاز یا فولک. در مورد گام موسیقی، ابزار و خلق و خو فکر کنید. برای گرفتن بعضی ایده ها، به تعدادی از قطعات موزیک انتخابی تان گوش کنید. این قطعه چه ترکیبی از عناصر موسیقیایی دارد که با آن رده متناظر است؟ بخش مورد علاقه تان چیست و چرا؟ مسیر اولیه تان را برای ترکیب مشخص کنید. آیا قطعه ی شما متن ترانه هم دارد؟ گام دوم: فرم در مورد فرم آموزش آهنگسازی تان تصمیم بگیرید. بیشتر ترکیب های موسیقی از قسمت های یکسان-بخش های تکراری- یا فرم های متفاوت از یکدیگر-قسمت ای متضاد- تشکیل میشوند. ترکیب شما چقدر طول میکشد؟ چند قسمت دارد؟ فراموش نکنید که هر سبک موسیقی، فرم های متداول خود را دارد. شما میتوانید به یکی از فرم های موجود بپیوندید یا اینکه در مراحل آموزش آهنگسازی مبتدی فرم خود را بسازید. گام سوم: ایده هایتان را بسازید از ضبط کننده های صدا، کامپیوتر، مینی دیسک و… برای ضبط بعضی ایده هایتان استفاده کنید،این شروع خوبی برای آموزش آهنگسازی پیشرفته است . از صدایتان استفاده کنید! ملودی های کوچک را بخوانید. اینکار را حداقل برای ۱۰ دقیقه انجام دهید. هر آهنگی که دوست دارید آزادانه بزنید و بخوانید، در این مرحله لازم نیست کامل یا آماده ی اجرا باشید. گام چهارم: اولین موتیف موزیک موتیف کوچک‌ترین واحد دارای مفهوم در موسیقی است-به صدای ضبط شده دوباره گوش کنید. آیا ایده ای به ذهنتان میرسد که موسیقیتان را گسترش دهید؟- به یاد داشته باشید که پیشرفت ملودی یا آکورد شما در این حال، طولانی یا پیچیده نیست. گام پنجم: موتیف را اصلاح کنید حالا به موتیف خود توجه کنید،میخواهید با آن چکار کنید؟ شما چند گزینه دارید: میتوانید آن را گسترش دهید، آنرا کوتاه کنید، آنرا به عقب برگردانید، آنرا تکرار کنید یا تغییرات جزئی و کلی در آن شکل دهید. این در پیشرفت آموزش آهنگسازی سما موثر است و در واقع با اینکار میتوانید یک عبارت موسیقی از موتیفتان ایجاد کنید. گام ششم: بخش کانتراست تقریبا در تمام سبک های موسیقی یک بخش کنتراست-متضادی- وجود دارد که با ارائه ی موارد جدید به گوش، به قطعه موسیقی هیجان میبخشد. برای نوشتن بخش متضاد، گام های ۴ و ۵ را تکرار کنید. به یک ریتم متفاوت فکر کنید و موتیف های اصلی را تکرار نکنید. گام هفتم: همه ی اینها را کنار هم قرار دهید و به هم متصل کنید در این قسمت از فرایند آموزش آهنگسازی ، بخش ترکیب، شما بخش هایی را ایجاد کردید، حال اینها را چگونه در قطعه ی خود تنظیم میکنید؟ به فرم اصلی خود فکر کنید. آیا چیزی که شما نوشته اید با مفهوم اولیه تان مطابقت دارد؟ آزادانه تغییرات خود را اعمال کنید. آیا قطعه شما کامل است یا لازم است یکی دیگه بنویسید؟ پایان قطعه چگونه است؟ دوست دارید که چه چیزی به آن اضافه کنید؟ آیا لازم است که یک بخش پیانو به آن اضافه کنید؟ آیا لازم است که یک بخش هارمونی برای ابزار یا خواننده متفاوت بنویسید؟ توجه کنید که لازم نیست تئوری خیلی زیادی در مورد نوشتن آکوردها در موسیقی بدانید.

گروه نوازی - تاریخچه سنتور و تاریخچه سنتور نوازی به طور مستند از دوره فتحعلي‌ شاه قاجار توسط برخي از زبده‌ترين موسيقي‌دانان اين دوره تداوم يافته بوده اما بايد گفت از اوايل قرن حاضر بود كه بعد از شناخت سنتور و سنتور نوازی فاخر حبيب سماعي در مجامع روشنفكري و سپس در راديو عمومی شناخت سنتور و آموزش سنتور نواری رواج و رونق بيش از پيش يافت و شوق شناخت سنتور و آموزش سنتور حرفه ای در دل هنر دوستان ايراني دوباره زنده شد. اگر تمایل به آموزش سنتور نواری دارید شناخت سنتور بسیار مهم و تاثیر گذار است. سنتوری که ما در حال حاضر با آن سرو کار داریم سنتورهای ۹ خرک هستند و متدها و ردیف های موسیقی ایرانی که تالیف شده اند با استفاده از سنتورهای ۹ خرک هست و این سنتورها نوع متعارف این ساز هستند. برای آموزش سنتور نوازی باید بدانید که سنتور نوازی بوسیله دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که خود باعث لطیف‌تر شدن صدای آن هنگام سنتور نوازی می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند . به همین دلیل در آموزش سنتور نواری حرفه ای یاد می گیرید که علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارید که تنها با تمرین فراوان بدست می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش سنتور نواری و آموزش سنتور حرفه ای با مشاوران آموزشگاه موسیقی تاج بخش در تماس باشید.